• Satsa på den nära vården!

sjukvård

Kristdemokraterna satsar drygt 12 miljarder på den nära vården i Sverige

Primärvården måste vara basen i sjukvården och den behöver fungera väl om alla andra delar i vården ska lyckas. Idag är sjukvården alldeles för sjukhuscentrerad. Kristdemokraterna vill istället att den nära vården på vårdcentralerna ska vara den naturliga ingången till vården för fler. Men då måste primärvården byggas ut och göras mer tillgänglig. Därför föreslår vi ett primärvårdslyft på omkring 12 miljarder kronor de kommande tre åren.

Den svenska sjukvården har hamnat i ett kroniskt sjukdomstillstånd med växande vårdköer, personalbrist och bristande tillgänglighet. För att bryta detta och vända den negativa utvecklingen måste vi förändra vårdens arbetssätt. Inget landsting klarar idag av att ge alla som söker vård inom det lagstadgade kravet på 7 dagar. Och när vårdcentralen inte kan ta emot patienterna hänvisas de till att vänta eller åka till akuten, där väntetiderna bara ökar.

För att förbättra den nära vården går 9,5 miljarder till primärvården och 2,6 miljarder till hemsjukvården på tre år. Alla ska ha rätt till en fast läkarkontakt och få kontakt med den kompetens man behöver inom ett dygn.

Satsningen presenterades i Rapport, se 15 minuter in i sändning. Klicka här!