• Nyfors

I veckans nummer, tisdag den 29 januari 2013, av Mitt i Tyresö finns en artikel ”Protest mot nya radhus i Nyfors”. Att området skall stadsplanläggas har legat i ”pipeline” länge så det kan inte komma som någon överraskning. I nu gällande översiktsplan är de av kommunen ägda fastigheterna utpekade för någon form av förtätad bebyggelse så inte heller det bör vara någon överraskning för den som velat sätta sig in i vad som gäller. De tomterna ligger närmast Krusboda, så de stör inte Nyforsområdet. Avsikten är att försöka få till någon form av s.k. eko-by, något som bl.a. Naturskyddsföreningen i Tyresö framfört som önskemål.

När det gäller Hällberga, som ligger närmast Nyfors, är det sedan länge en privatägd tomt. Förra året bytte den ägare. Naturligtvis hade kommunen kunnat köpa fastigheten, men jag tycker att c:a 14 mkr är för mycket skattepengar för att köpa in och bevara fastigheten som den är. Vi måste vara försiktiga med hur vi använder innevånarnas skattepengar. Vi sa från början att vi inte skulle tillåta en hårdexploatering av Hällberga-området. Med hänsyn till fastighetens storlek sa vi 3 max 4 villor. Nu vill ägaren omvandla detta till radhus med samma boyta och det tycker vi är ok eftersom det faktiskt innebär att mer av naturmarken kan bevaras. Området kring själva forsen påverkas inte.

Rubriken över artikelns bild är ”Nya bostäder kan bli hinder för djur i naturreservat”. Sanningen är att den stig som bilden visar inte ingår i det område som planläggs. Stigen går inte i Nyforsområdet, men i bakgrunden, tvärs över sjön, kan man skymta delar av Nyforsområdet. Där personerna går kommer det även i fortsättningen vara fritt fram för djuren att röra sig. Inte heller planläggningen av Nyforsområdet torde påverka framkomligheten för vilda djur i någon större omfattning.