• Tyresövägen

”Köeländet kvar länge än” skriver Mitt i Tyresö tisdagen den 29 januari. Det handlar om Tyresövägen. Jag liksom de flesta andra bilister avskyr att sitta i trafikköer men lite fakta i tidningsartikeln hade inte skadat.

Tyresö kommun har noggrant undersökt hur kösituationen på Tyresövägen är. Under c:a en halvtimme på morgonen tisdagar-fredagar är det besvärande kö. Även på eftermiddagen blir det köer ibland, men då är den intensiva trafiken utspridd över längre tid varför köerna inte blir så omfattande.

Det för lite för långt att redovisa de olika mätningarna men för att exemplifiera vilken förlängning av restiden det rör sig om kan man ta busstrafiken mellan Tyresö kyrka och Bäverbäcksvägen. När köerna är som värst förlängs restiden på denna sträcka i genomsnitt med 3 minuter.

Precis som samhällsbyggnadschefen Åke Skoglund säger i artikeln gäller det att först vidta olika åtgärder för att minska kötiderna eftersom en breddning av Tyresövägen med ett tredje körfält är en mycket stor investering. Ett exempel: Varför är det inte lika långa köer på måndagarna? Jo, på måndagar har Tyresö skola och Strandskolan olika starttider. Övriga dagar startar skoldagen vid samma tidpunkt i de två skolorna. En relativt enkel åtgärd är alltså att försöka få skolorna att ha olika starttid. Varje år vi kan skjuta breddningen av Tyresövägen framför oss spar vi mycket pengar och jag hoppas att Tyresöborna vill ha en kommunledning som är varsam med innevånarnas skattepengar.