• Skola

    Skola för trygghet, kunskap och bildning

    Skolan har ett bildningsuppdrag där kunskap och värdegrund finns som en helhet för att ge eleverna kunskaper och färdigheter för att möta framtiden. Det ska finnas ett nära samarbete med hemmen för att främja elevens utveckling. Målsättningen är en skola där ingen hålls tillbaka och ingen lämnas efter.

    Värdegrundsarbetet är grundläggande och ska genomsyra hela skolans arbete och ska ta sin utgångspunkt i den etik och människosyn som förvaltas av den kristna och västerländska idétraditionen. Skolan ska möta varje elevs förutsättningar i lärandet för att kunna uppnå kunskapsmålen i sin egen takt. Skolan ska skapa en kreativ lärandemiljö som stödjer och stimulerar eleven att utveckla alla sina förmågor för att uppnå kunskapsmålen och nå sin fulla potential.

    Välutbildade och pedagogiskt skickliga lärare är den enskilt viktigaste faktorn för en bra skola. Den specialpedagogiska kompetensen ska ge stöd för en god lärandemiljö, särskilt för barn i behov av särskilt stöd. Att välja skola ska fortsatt vara en rättighet. Mångfalden av skolor, såväl avseende utförare som programinnehåll ger den enskilda eleven möjligheter att få en utbildning som passar just henne/honom. Kommunalt och enskilt drivna skolor ska ges lika förutsättningar såväl ekonomiskt som verksamhetsmässigt.

    Kristdemokraterna anser att.

    • elever som inte uppnått målen i kärnämnena skall erbjudas sommarskola.
    • lärarnas arbetstid ska ha fokus på mer undervisningstid – det administrativa arbetet skall minska
    • skolorna ska ha kompetens och avsätta resurser för att tidigt se och stödja elever i behov av särskilt stöd.
    • värdegrundsarbetet i skolan ska fortsätta och vi ska arbeta mot rasism och främlingsfientlighet
    • nolltolerans ska gälla för såväl mobbing och kränkande behandling som mot klotter och dålig skolmiljö
    • skickliga lärare ska ha en god löneutveckling under yrkeskarriären och inrättandet av karriärtjänster för kunniga och utvecklingsinriktade lärare är positivt
    • en elevhälsogaranti ska finnas där eleven garanteras stöd och hjälp från första skoldagen
    • skolan ska kunna upprätta ett ”ansvarskontrakt” mellan elev, föräldrar och personal
    • läxläsning ska vara möjlig såväl på skolan efter skoltid som under tiden på fritidshem
    • kontinuerlig kompetensutveckling ska tillhandahållas för såväl skolledare och lärare som för övrig personal i skolan.
    • ett nära samarbete ska finnas mellan skolan och det lokala näringslivet
    • flera vuxna i skolan ska finnas genom t ex klassmorfar och kamratstödjare
    • skolan uppmuntras att göra arbetsmiljövandringar där eleverna deltar, för att identifiera arbetsmiljöproblem

     Gymnasieskola – fortsättningen in i vuxenlivet

    Gymnasieskolan ska ge en stabil grund inför vuxenlivet. Brister i utbildningen på grundskolan får stora konsekvenser för att klara gymnasieskolan. Gymnasieskolan ska i så hög grad som möjligt utgå ifrån elevernas intressen, behov och framtidsplaner och möjligheter till personlig utveckling med en mångfald av studieinriktningar. Programmen ska ha en tydlig identitet men med olika inriktningar. En bredd av både teoretiska och praktiska program ska erbjudas eleverna. Till det ska olika former av lärlingsprogram finnas i nära samverkan med det lokala näringslivet.

    Gymnasieskolan skall ha en stor öppenhet för elever som vill ta ytterligare steg framåt att kunna läsa högskolekurser under sin gymnasietid men också ge möjlighet till att gå lärlingsprogram för att förberedas för sitt yrke. Gymnasieskolan skall som helhet uppmuntra ideellt engagemang i föreningar, idrottsorganisationer och liknande. Skolan skall visa på det civila samhällets möjligheter och betydelse för den personliga utvecklingen.

    Gymnasiesärskolans uppdrag är att se till att eleverna där får samma rätt till utbildning och lärande som andra elever. En ökad samverkan med näringslivet kan påverka möjligheten för fler ungdomar med funktionsnedsättning att komma ut i ordinarie arbetsmarknad.

    Kristdemokraterna anser att:

    • gymnasieskolan ska präglas av mångfald när det gäller teoretiska och praktiska program, liksom möjlighet till valfrihet för eleverna att välja mellan fristående eller kommunal skola
    • lärlingsutbildningar i olika former ska erbjudas och utvecklas i nära samarbete med det lokala näringslivet
    • antalet veckor i den arbetsplatsförlagda utbildningen ska öka på gymnasieskolans yrkesinriktade program
    • elever i gymnasieskolan ska ges möjligheter att läsa högskolekurser
    • en elevhälsogaranti ska finnas där eleven garanteras stöd och hjälp från första skoldagen