Rutinerad Duo vill skapa jämlik vård

Gudrun Brunegård och Maud Ärlebrant är två av frontnamnen för Kristdemokraternas landstingsfrågor inför höstens val. Med framskjutna placeringar på vallistan för ett parti starkt förknippat med hälso- och sjukvårdsfrågor har duon många förslag och idéer.

I partiets landstingspolitiska valprogram presenterar duon flera förslag. Ett av dem är att utrusta länets sjukhus med helikopterplattor och tillsammans med övriga i sjukvårdsregionen införskaffa ambulanshelikopter med placering i Kalmar län.

– Det tycker jag som medborgare att man ska ha rätt till. Det kan skilja väldigt mycket runt om i landet i transporttid till sjukhusen. I länet finns inget sjukhus som är utrustat med någon helikopterplatta, i exempelvis Västervik får man transporteras till Mommehåls flygplats, säger Gudrun Brunegård.

Partiet vill även se en mer statligt styrd sjukvård med större fokus på jämlik vård och kortare vårdköer.

Läs vidare i VT:

Välkommen på Årsmöte – Marieborgskyrkan den 15/2 kl. 14:00

Ebba Busch Thors förtroende ökar

STÄRK FAMILJENS ROLL

Elevhälsogaranti i Västerviks kommun !

Västervik behöver ett nytt sjukhus !

6.7% i senaste SKOP-mätningen

SKÄRP STRAFFEN FÖR VÅLDS- OCH SEXUALBROTTSLINGAR

KD vill införa Äldreboendegaranti !

Checka vår Facebook-sida

Nyfiken på vad KD och Ebba Busch Thor vill ?