• Face down generation efterfrågar appar i vården

Malin Gabrielsson, Oppositionsråd i västmanland, föreslår i en motion att landstinget ska förebereda sig för den stora efterfrågan på appar som finns hos patienter och medborgare.

Malin-Face down

• Dagens mobiltelefoner är mer av en dator där man kan samla all information som är viktig för mig – på ett enkelt sätt, men när vi blandar in den offentliga vården blir det inte enkelt längre. Då behöver vi blanda in frågor som – om jag blir rekommenderad en app av vården och den inte visar sig fungera – vem är ansvarig? Därför föreslår jag att landstinget börjar förbereda sig för den efterfrågan som är på väg.

Eftersom vi går så ofta med huvudet nedböjt över vår telefon eller surfplatta har begreppet ”face down generation” uppkommit. Mobiltelefoner och läsplattor tar en allt större plats i våra liv. Det är få i Sverige som inte har en mobiltelefon idag.

• I en tidigare motion har jag tillsammans med Maria Dellham (m) föreslagit att landstinget borde ha nyfödda bebisar på hemsidan. Det kanske är dags att ordna en app så föräldrarna själva kan lägga upp bild på sin nya bebis.

För mer information: Ring, maila eller twittra: 0721530615, malin.gabrielsson@ltv.se, @KdMalin