• Kommun och Regionpolitiska dagar 2020

• Kommun och regiondagar 2020

Dagarna inleds kl 13.00 med ett program på Clarion Hotell Sign där vår partiledare Ebba Bosch Thor håller inledningstal. Därefter tar vi transporter till Viking terminalen. Programmet i övrigt kommer att hållas på vårt helchartrade fartyg Viking Cinderella. Efter incheckning blir det ett fullmatat program under eftermiddagen och kvällen. Partisekreterare Peter Kullgren och partiledare Ebba Busch Thor kommer att inleda med ett samtal om kristdemokraternas utmaningar och möjligheter.

Tr...

• KD bjuder in till kväll om mammor och utmattning

KD bjuder in till kväll om mammor och utmattning – mamma till Ebba Busch Thor berättar om sina erfarenheter

Det känns verkligen roligt att kunna berätta att Helena Busch-Christensen är en av mammorna som kommer dela med sig av sina erfarenheter. Vi hoppas så klart att många kommer, säger Malin Gabrielsson (KD).

Långtidssjukskrivningar på grund av stress har ökat stort. Kvinnor som arbetar inom kontaktyrken i offentlig sektor och som har flera barn är särskilt drabbade.

Vårt vikt...
  • Valmanifest – Du ska kunna lita på Sverige

Idag presenterades Kristdemokraternas valkampanj av vår partiledare Ebba Busch Thor vid en presskonferens i Riksdagshuset i Stockholm. Läs valmanifestet i sin helhet här.

Årets val handlar om vilka värderingar vi vill ska prägla vårt land. Kristdemokraterna sätter människovärdet främst och vill prioritera det som är nödvändigt för att bygga ett samhälle som håller ihop. Vården, äldrefrågorna och tryggheten är de viktigaste frågorna i valet 2018.

Idag sviker välfärden de ...

• Fem förslag för en tryggare förlossningsvård i Västmanland

Förlossningens lokaler i Västerås är för små samt antalet platser på neonatalvården (sjukvård av nyfödda) är för få i förhållande till antalet graviditeter och förlossningar. Detta gör att gravida kvinnor och nyfödda skickas i flygplan, helikopter och ambulans till andra sjukhus. Ibland får de flyttas under vårdtiden till annat sjukhus eftersom det blev fullt även där. Mödravården i Västmanland är utspridd på varje vårdcentral vilket gör den sårbar och mindre tillgänglig än om fler barnmorsko...

• Malin Gabrielsson tillsammans med Acko Ankarberg Johansson på Neonatalavdelningen i Västerås

På torsdagen besökte Acko Ankarberg Johansson, kristdemokraternas sjukvårdspolitiska talesperson samt Malin Gabrielsson, regionråd i opposition, neonatalvården i Västerås.

– Jag är stolt över vår neonatalvårdsavdelning, men den är fullbelagd alldeles för ofta, vilket innebär en sämre vård där mammor och barn får flyttas runt till andra sjukhus. Det behövs ytterligare två platser i Västerås, säger Malin Gabrielsson.-

–  Vi har besökt en fin verks...

• KD har störst andel kandidater i länet med utländsk bakgrund

Saxat från P4 Västmanland Sveriges Radio:

Det är stor skillnad mellan länets partier kring hur många med svensk respektive utländsk bakgrund som står på listorna inför höstens kommunalval.

Salah Rasho från Irak står på andra plats på Kristdemokraternas kommunlista i Köping. Han brinner bland annat för mer ordning i skolan.

– Eleverna måste förstå att skolan inte är för lek. Läraren måste ha rätt att bestämma, säger han.

Salah Rasho vill också s...

• Inbjudan till sommaravslutning 12 juni

Kristdemokraterna distrikt Västmanland bjuder in alla förtroendevalda och kandidater på sommaravslutning som i år äger rum på Officersmässen (f.d. Hässlö värdshus) Flottiljgatan 47

Datum: 12 juni Tid: 18.00 – 21.00 Pris: 100 kr som du antingen kan betala med swish till 123 576 6639 eller betala kontant på plats.

Detta ingår: Alkoholfri fördrink Grillad kyckling med fransk potatissallad Glass med färska bär och kaffe, mineralvatten/cola OSA senast 7 juni till joakim.widell@krist...

• Alliansen vill få bort vårdköer i budgetförslag

Idag presenterade Alliansen i Region Västmanland sitt förslag till plan och budget för kommande år. Mest pengar lägger man på att korta vårdköerna.

– Vi avsätter 15 miljoner för att kapa vårdköerna. Det är en nödvändighet eftersom den politiska ledningen i regionen inte har klarat sin uppgift. Exempelvis har det under våren bara varit 15 procent av de som behandlas för prostataförstoring som opereras i tid, det är ett stort politiskt misslyckande, säger Tomas Högström, gruppledar...

• Köpings sjukhus kan bli vårdgalleria

I Kristdemokraternas program för Västmanland finns tankar på att Köpings sjukhus ska utvecklas till en vårdgalleria, där entreprenörer erbjuds att hyra in sig i lokalerna för ett tätare samarbete med sjukvården.

– Ett av Västmanlands fyra styrkeområden som fått väldigt mycket pengar och stöd är teknik inom välfärd och hälsa. Det innebär att vi uppmuntrat och stöttat företagare inom denna bransch. Då ska vi också vara beredda att använda denna kraft och kunskap inom offentlig sektor. An...