• KD har störst andel kandidater i länet med utländsk bakgrund

Saxat från P4 Västmanland Sveriges Radio:

Det är stor skillnad mellan länets partier kring hur många med svensk respektive utländsk bakgrund som står på listorna inför höstens kommunalval.

Salah Rasho från Irak står på andra plats på Kristdemokraternas kommunlista i Köping. Han brinner bland annat för mer ordning i skolan.

– Eleverna måste förstå att skolan inte är för lek. Läraren måste ha rätt att bestämma, säger han.

Salah Rasho vill också skapa mer trygghet i Köping, bland annat genom fler poliser på gator och torg.

Enligt statistiken som SCB tagit fram för Sveriges Radios har Vänsterpartiet en fjärdedels kandidater med utländsk bakgrund medan Socialdemokraterna har 23%. Andelen för Centern, Sverigedemokraterna och Moderaterna ligger runt 13% medan både Miljöpartiet och Liberalerna har 18% kandidater med utländsk bakgrund.

Det här kan jämföras med de röstberättigade i höstens kommunalval i länet av vilka 20% har utländsk bakgrund. För att få rösta i kommunalval krävs att man varit folkbokförd tre år i en kommun.

Just KD har ökat den här andelen personer på sina listor i Västmanland från 15% i valet 2014 till dagens 29%. Detta har skett naturligt, säger säger distriktsordföranden för KD i Västmanland, Amanda Agestav.

– Jag tror många människor från andra kulturer dras till våra värderingar, där familjen står i fokus.