• Köpings sjukhus kan bli vårdgalleria

I Kristdemokraternas program för Västmanland finns tankar på att Köpings sjukhus ska utvecklas till en vårdgalleria, där entreprenörer erbjuds att hyra in sig i lokalerna för ett tätare samarbete med sjukvården.

– Ett av Västmanlands fyra styrkeområden som fått väldigt mycket pengar och stöd är teknik inom välfärd och hälsa. Det innebär att vi uppmuntrat och stöttat företagare inom denna bransch. Då ska vi också vara beredda att använda denna kraft och kunskap inom offentlig sektor. Annars har vi kastat pengarna i sjön, säger Samuel Stengård, riksdagskandidat.

Köpings sjukhus har till viss del redan profilerat sig inom dagkirurgi och ortopedi. Samtidigt är det många Västmanlänningar som väljer att åka till annat län för vård inom just ortopedi. Att öppna upp lokalerna vid Köpings sjukhus och låta entreprenörer inom rehabilitering och ortopedi finnas i närheten av sjukvården tror Kristdemokraterna skulle vara bra för att stärka ortopedin i länet.

– Det går t ex att med hjälp av 3D printrar göra protester och implantat. För att produkterna ska nå patienterna behövs ett tätare samarbete mellan uppfinnare och den kunskap som finns sjukvården. Sjukvården behöver ta ett steg längre än den test-verksamhet som finns idag. Vi tror på Köping, säger Malin Gabrielsson (KD), regionråd i opposition.