4 Bolagsform

Företagarkonsulter brukar alltid räkna upp alla olika bolagsformerna, så jag följer väl mönstret så långt.
1. Enskild firma
2. Kommanditbolag
3. Handelsbolag
4. Aktiebolag

Dessutom kan man nämna ekonomisk förening om man är 3 eller flera som startar tillsammans.

För de som tänker sig starta tillsammans med en eller flera kompanjoner ska definitivt någon av bolagsformerna 2-4 övervägas, men jag vänder mig till dej som motiveras till egenföretagandet för att du först och främst vill vara din egen chef.

Jag rekommenderar dig att inte fundera över något annat än enskilda firman, dvs alternativ 1.
Så länge din vinst understiger 7,5 basbelopp är det nämligen det bästa ekonomiska alternativet med de lägsta kostnaderna och redovisningskraven.
Basbeloppet 2009 är 42800 skr så 7,5 basbelopp motsvarar en vinst/lön =321 000 skr.
För att nå upp dit behöver du sälja för ca 1 miljon även om din affärsidé är synnerligen lönsam, så det tar ett bra tag att växa ur den kostymen.

Enskild firma registrerar du hos Länsstyrelsen och det brukar kosta ett par hundralappar till skillnad från Aktiebolag som kostar runt 30 000 att registrera samt att du då måste hosta upp 100 000 skr i aktiekapital som du inte får disponera hur du vill. Det är ett slags pant för att du inte ska lura leverantörer genom att göra konkurs direkt utan att samtidigt förlora din insats.

Sedan ska du välja namn på din firma innan du skickar in papperen för registrering.
Namnet bör vara kort och gärna beskriva din affärsidé.
Krångla inte till det i onödan – du vinner hursom inget nobelpris på namnvalet.
Dessutom kan namnet redan vara upptaget i bolagsregistret eller ha varumärkesskydd, så du kan inte vara säker på att du får använda just det namn du väljer.

Så fort det blir känt att du startat företag ska du börja vara beredd på skamliga förslag. Förutom att du snabbt börjar kvävas av allehanda säljerbjudanden så finns det en typ av erbjudande du ska passa dig väldigt noga för.
Förr eller senare kommer du att erbjudas att sitta med i någon bolagsstyrelse.
Det är lätt att känna sig smickrad av ett sådant erbjudande, men fråga dig själv vad de har att vinna på att få just dig som styrelsemedlem?

Om du tycker att skattemyndighetens personal kan vara besvärliga så är det inget mot de hajar som simmar runt inom bolagsvärlden.
Med ”målvakter” menas just sådana gröngölingar som du som låter sig lockas in i en styrelse där ägarna har för avsikt att begå brottslig verksamhet.
Du blir nämligen solidarisk borgenär per automatik när du går in i en styrelse.
Struntar ägarna att betala in en enda skattekrona så blir det hos dig man gör utmätningar.
Väldigt få känner till detta och går alltför ofta på tidernas blåsning.
Mitt råd är att du ska svara kategoriskt nej till alla erbjudanden om styrelseuppdrag innan du varit verksam i åtminstone 10 år som egenföretagare.
Jag tycker det är ett svek från skattemyndigheten att de inte upplyser om detta offentligt, men då minskar naturligtvis deras möjligheter att ”inkassera” uteblivna skatter efter sådana som flyr landet innan första revisionen.

I övrigt är det inget du ska vara rädd för, för nu vet du det viktigaste.
I nästa kapitel ska vi gå in på hur man kör igång.

Göran Jonzon