6 Affärsplan

Kan du inte övertyga dig själv om din affärsidé, vem ska du då kunna övertyga?

Somliga ekonomer och bankmän förespråkar en skriven affärsplan som kan omfatta 100-tals timmar att förfärdiga. Jag anser detta vara trams!
Tänk dig istället att du möter en riskkapitalist i en bankomatkö och att du har 5 minuter på dig att vinna dennes förtroende. Du ska inte skriva ned någon affärsplan utan istället banta ned dina utsvävande planer till den absoluta kärnan. Företagande ska nämligen vara så enkelt att vem som helst begriper, då finns chansen att du verkligen når framgång.

Rune Andersson, VD för Trelleborg sa en gång att företagande är när man har mer pengar på kvällen än man hade på morgonen, och jag har aldrig funnit skäl att påstå något annat.

De finns många som filar och filar på sina affärsplaner och budgetar, som om de skulle kunna förutse framtiden.
Jag säger:
Skriv mindre och GÖR istället.
Du kommer ändå aldrig att kunna förutse mer än några ynka procent av det som komma skall, så det är viktigare att du sparkar igång och skaffar dig egna erfarenheter.
Vad är det värsta som kan hända?
Så länge du inte lånat upp en massa pengar så blir resultatet i värsta fall att du förlorar det du satsat själv.
Men erfarenheten har ett stort värde och nästa försök når du garanterat mycket längre.

Tyvärr så kommer du att möte en hel del byråkrater som inbillar sig att tryggheten finns i papper. Jag säger: Pålitligheten bor i ögonen!

För din egen skull bör du däremot leja någon kamrat att göra en s.k. 15-minuters budget.
Du själv är för partisk för att nyktert syna din affärsidé.
Här i Vilhelmina är vi så lyckligt lottade att vi har ett företagscentrum med en erfaren entrepenör och vän till mig som du kan ta hjälp utav att granska de ekonomiska förutsättningarna.
Jag står givetvis även till förfogande i den mån jag har tid om du skulle känna förtroende för mina åsikter.