• Skolor och folkomröstning i fokus vid årsmöte

– Att lägga ned väl fungerande skolor, med rymliga lokaler, och skicka barnen till den redan trånga och nedslitna Astrid Lindgrens skola verkar helt ogenomtänkt. AL-skolan har ju dessutom anmälts på grund av dålig arbetsmiljö och Arbetsmiljöverket har ställt krav på renovering och ombyggnation. Att i det ansträngda läget ytterligare späda på med eleverna från Djursdala är inte rätt. Det är inte rätt mot de barn som redan går på Astrid Lindgrens skola. Det är inte rätt mot barnen från ytterskolorna och det är inte rätt mot lärarna. Att rösta på alternativ B är det enda raka, med tanke på hur S+M-majoriteten agerar.

Det sa Gudrun Brunegård, ordförande för Kristdemokraterna i Vimmerby, när hon hälsade välkomna till årsmöte.IMG_4965

Ordförande Gudrun Brunegård överlämnar en bukett tulpaner till kvällens talare, Rebecka Fredriksson, Djursdala friskolegrupp. Bakom dem står styrelsen; Thomas Karlsson, AnnSofi Henriksson, Sven Weckfors, Jaroslav Sranka, Ola Gustafsson. Torbjörn Sandberg saknas på bilden.

Inbjuden talare var Rebecka Fredriksson från Djursdala, som berättade om hela bygdens engagemang för att bevara skolan.

– Jag vill inte att min femåring nästa år ska behöva åka skolskjuts sextiosex minuter varje dag, som det blir om nedläggningsförslaget går igenom. Vi bosatte oss ju i Djursdala mycket på grund av den fina uppväxtmiljö som finns där för våra barn. Plötsligt raseras förutsättningarna från grunden. Vi hade kunnat acceptera faktum och flytta härifrån, men istället bestämde vi oss för att stanna och kämpa för att behålla alla de goda värden som finns här, berättade Rebecka Fredriksson.

– Det var i ett mycket tidigt skede föräldrar och andra engagerade från bygden började tala om möjligheten att starta friskola, om nedläggningsplanerna inte skulle gå att stoppa. Det har varit otroligt mycket arbete att få ihop ansökan till Skolverket, men det har också varit otroligt roligt att se vilken kraft som uppstår när hela bygden samlas. Nu ser vi fram emot att starta och hoppas förstås att vår ansökan går igenom, säger Rebecka Fredriksson.

Vid mötet diskuterades även andra förslag som majoriteten fört fram, som att avlöva musikskolan och att sluta servera mat på serviceboendena.

– Den styrande majoriteten tycks vara helt okänslig för människors behov och vad som behövs för att ett samhälle ska må bra och utvecklas. De är på väg att förstöra Vimmerbys attraktionskraft. Jag har mött ungdomar som tänkt flytta tillbaka efter utbildning, men som nu börjat söka sig åt annat håll. Därför behöver vi väga in helheten i folkomröstningen. Låt alternativ B bli ett uttryck för att du är missnöjd med majoritetens sätt att leda kommunen, avslutade Gudrun Brunegård.

Vid årsmötet blev styrelsen omvald i sin helhet: Gudrun Brunegård (ordförande), Ola Gustafsson (vice ordförande), Sven Weckfors, Torbjörn Sandberg, Thomas Karlsson som ledamöter och Jaroslav Sranka (kassör), Ann-Cathrine Weckfors och AnnSofi Henriksson som ersättare.