• Vad gör Vimmerby för att få statsbidrag till kulturskolan?

Interpellation till Peter Högberg (S), ordförande i Kultur- och fritidsnämnden

Hur möter Vimmerby kommun upp regeringens 100-miljonerssatsning på musik- och kulturskola?

Regeringen har beslutat att använda 100 miljoner kronor till Kulturskolan nästa år, för att stödja kvalitetshöjande åtgärder.  På Kulturnytt fredagen den 18 december intervjuades kulturminister Alice Bah Kuhnke:

”- Ytterst är det Kulturrådet som kommer att sätta definitionen, men det skulle kunna vara ett brett utbud av lärare på musik- och kulturskolan. Det skulle kunna vara fortbildning av befintliga lärare, det kan vara att öka antalet elevplatser på Kulturskolan – det är en kvalitetsindikator, eller att kunna erbjuda ett större utbud av kurser och av instrument, säger Alice Bah Kuhnke.

Varför gör ni det här?

– Därför att vi vill att så många barn som möjligt ska få chansen att pröva på ett instrument eller att stå på scen, svarar Bah Kuhnke.

En kommun som anses ha vidtagit kvalitetshöjande åtgärder ska få del av de 100 miljoner kronorna för att kunna sänka eller bibehålla sina avgifter. Idag varierar avgifterna kraftigt mellan kommunerna, mellan 0 och 1700 kr per termin och elev. Snittet är ungefär 650 kr per termin och elev. Vid bedömningen ska Kulturrådet också ta hänsyn till kommunens ekonomi.

Så här kommenteras förordningen av Kulturskolerådets generalsekreterare Torgny Sandgren:

– Ja, vad jag förstår har ju kulturministern tidigare sagt att det här är första steget, att försöka ta itu med avgifterna, men det pågår ju en utredning om vilken nationell politik vi ska ha för Kulturskolan och där hoppas vi att regeringen tar ett bredare ansvar för att exempelvis säkra kompetensförsörjningsfrågan. Vi har ju problem med att hitta lärare till Kulturskolan idag, men det behövs ju också en kontinuerlig uppföljning av kulturskoleverksamheterna – ja, vilken betydelse exempelvis avgifter har och vilka andra hinder det finns för att nå ett breddat deltagande, säger Sandgren”. (Källa: Sveriges Radios hemsida)

I Vimmerby har du, som ordförande för Kultur- och fritidsnämnden, nyligen beslutat att lägga ned i stort sett all musikundervisning. I total kontrast till regeringens ambitioner blir istället de flesta barn och ungdomar som fram tills terminsavslutningen försökte lära sig spela instrument utan undervisning. De behöriga, högskoleutbildade pedagogerna har sagts upp och ska ”arbetsbefrias” under uppsägningstiden, för att nämnden ska avveckla musikundervisningen redan från årsskiftet.

Med anledning av regeringens beslut önskar jag svar på följande frågor:

• Vilka kvalitetshöjande åtgärder avser du att vidta för att Vimmerby kommun ska kunna ta del av statsbidraget?
    • Kommer du att ta initiativ till att dra tillbaka uppsägningarna av musiklärare, för att Vimmerbys barn även fortsättningsvis ska kunna ta del av musikundervisning av behöriga musikpedagoger, i enlighet med regeringens ambitioner?

Vimmerby den 20 december 2015

Gudrun Brunegård