Forssmed om regeringens budget

Vårdköerna växer och bristen på äldreomsorgsplatser tilltar, tudelningen på arbetsmarknaden fortsätter öka och pensionärerna har ingen stark röst vid regeringsbordet. Budgeten saknar viktiga reformer som bygger Sverige starkare framåt. Vi ser förlorade år för Sverige. Det är ett välfärdssvek. Vi Kristdemokrater vill återupprätta välfärdslöftet, säger Jakob Forssmed.

Årets vitsippspristagare

Abdirizak Yusuf Muhamed (”Abdi”) tilldelas årets vitsippspris vid Demokratimässan.

Abdi har nyligen tagit studenten på Ekonomiprogrammet vid Åbyskolan/ Klippans gymnasieskolor. Han har gjort en imponerande personlig resa sedan han kom till Sverigesom 5-åring. Sin utbildning har han fått i kommunens skolor.

Abdi har ett stort samhällsengagemang, vilket visat sig på olika sätt. Under högstadietiden på Snyggatorpsskolan var han ordförande i elevrådet. Senare blev han involverad i ett EU-projekt, där han bl.a. deltog som en av fem svenska representanter vid en internationell konferens om ungas arbetsförhållanden. Konferensen hölls på Las Palmas och arrangerades inom ramen för Erasmus+ programmet. Deltagandet där ledde till att nya kontaktnät uppstod, och han blev senare gruppledare för en svensk delegation vid en konferens i Spanien kring integrationsfrågor. Abdi har vidare, tillsammans med två klasskamrater drivit ett projekt inom ”Ung företagsamhet” (UF) där man haft som affärsidé att erbjuda svenskundervisning till nytillkomna flyktingar, innan de kommit ifråga för SFI.

Under våren har Ungdomsinitiativ Klippan bildats, vilket är kommunens nya ungdomsråd. Abdi är också engagerad i denna nya form för ungdomsinflytande.

Genom sitt engagemang i samhällsfrågor, genom sin företagsamhet men också genom sin ödmjukhet och kunskapstörst är han en positiv förebild för många ungdomar i kommunen.

Läs HD’s artikel här genom att klicka här.

Trevlig midsommar!

Vi Kristdemokrater i Klippan vill passa på och önska er en riktigt trevlig midsommar! Nu är det lite sommaruppehåll i politiken vad det gäller möten men vi pratar vidare om vilka frågor som vi känner att vi vill driva i höst. Har du några åsikter eller tankar så får du gärna höra av dig till oss. Du hittar våra uppgifter här.

Åbymarknad 20/6

Tisdagen den 20/6 är det dags för Åbymarknad. Vi kommer att finnas på plats för dina tankar och frågor. Vi kommer även ha vårt ”Tyckohjul”, där du har chans att tycka till i olika frågor och samtidigt har en chans att vinna priser. Så titta förbi hos oss!

Ses vi på demokratimässan den 19/6?

Har du frågor om våra tankar och vår politik vi driver i Klippan? Kom till demokratimässan måndagen den 19 juni kl 18.30 i musikskolans konsertsal. Vi deltar i paneldebatten och finns på plats för frågor. I paneldiskussionen finns både politiker och representanter från kommunens ungdomsråd På scen ser vi Johan Wester som presentatör och moderator.. Därefter kommer vi att finnas representerade på demokratitorget

Vandring och tipspromenad i natursköna Penarp

Är du sugen på att gå en tipspromenad i natursköna Penarp? Kristdemokraterna Klippan anordnar detta arrangemang onsdagen den 24 maj kl 19.00. Tipspromenaden avslutas med fika. Det är en en ca 3 km enkel och lugn promenad där temat för tipspromenaden är miljö.  För vara säkra på att vi har fika till alla deltagare tar vi gärna emot era intresseanmälningar före den 21 maj. Anmälan görs till Margareta antingen via telefon 0435-23131 eller maila: dahlgren.penarp@telia.com

Bildresultat för natur

Vårt mål är ett samhälle där friheten att forma sitt eget liv går hand i hand med ansvaret för sin medmänniska. Vi vill bygga ett samhälle som håller samman.

Barn och familj
Familjen är den minsta gemenskapsenheten i samhället. Trygga familjer bygger ett tryggt Sverige. Vi vill ge alla föräldrar förutsättningar att kunna kombinera jobb och familj. Många politiker vill inskränka familjernas frihet – vi vill försvara föräldrarnas rätt att själva fatta beslut om sin tillvaro. Vi vill också stärka barnfamiljers ekonomi. Med ett jobbskatteavdrag till föräldrar och ökad ekonomisk hjälp till utsatta familjer stärker vi föräldrar och barns möjligheter.

Medlemsavgift

Nu har årsmötet varit och medlemsavgiften fastställdes till 150 kr, dvs oförändrad mot tidigare.  Om du inte betalt så är Bankgironumret: 5712-1170.

Vill du bli medlem i vår lokalförening? Klicka här!

Aktivitetszoner vid Läderfabriken

Nu är börjar det bli dags att göra en mer detaljerad planering för hur den sanerade marken vid förra detta läderfabriken ska användas.  Därför lämnar vi nu in en skrivelse kring att vi vill  att det ska planeras in aktivitetszoner, alltså ytor som ska uppmuntra till aktiviteter. I vår skrivelse ger vi förslag på en BMX-bana, amfiteater och redskap till ett utegym.

Vår skrivelse blev uppmärksammad av HD. Vill ni läsa artikeln så klicka här. HD gick även ut och frågade medborgare i Klippan vad de tycker i frågan. Läs mer här

BMX