Valvaka nu på söndag 9 september på Intiman

Välkommen till vår valvaka nu på söndag kl.19.30

Den 9 september har Västerås partiavdelning valvaka på Intiman på Sigurdsgatan 16 i Västerås. (fd. Village) http://www.intimanvasteras.se/​
Då är alla Kristdemokrater i Västerås samt du som bor i en avdelning som inte har en egen valvaka varmt välkommen att komma dit och fira med oss.

Det blir mat, mingel, karaoke och korta tal. TV sändningarna visas på storbildsskärm och vi följer röstsammanräkningen tillsammans.

Insläpp från 19.30.
Egenavgiften är på 100kr och betalning sker på plats med swish eller kontant.

På menyn: Grillad kycklingfilé och fransk potatissallad, sallad, kaffe och chokladbit.

Tag med egen dryck, alkoholhaltig dryck är tillåten att ta med då vi är ett slutet sällskap.
Ta även gärna med snacks om ni önskar det.

Anmälan sker till Joakim Widell, dock senast torsdag.6 september till joakim.widell@vasteras.se alt. 021-393122

Varmt välkommen att fira kristdemokratiska framgångar tillsammans!

Med Vänliga Hälsningar;

Joakim Widell

Politisk sekreterare Västerås stad
Kristdemokraterna
Stadshuset rum A267
721 87 Västerås
mobil: +46-70 266 80 36

joakim.widell@vasteras.se

Västerås Kommunpolitiska program presenterat!

Kristdemokraterna i Västerås prioriterar de äldre i sitt kommunprogram för Västerås. Vi  vill införa en äldreboendegaranti för de som fyllt 85 år – och samtidigt vill vi sänka skatten med 50 öre, stegvis, under kommande mandatperiod.

Det kommunala handlingsprogrammet presenterades på måndagen av Amanda Agestav (KD), gruppledare och kommunalråd i Västerås, och Jakob Forssmed (KD), 1:e vice partiledare och partiets talesperson i äldrefrågor.
– Huvudfokus för oss ligger på situationen för barn och äldre. Vi tycker att de är målgrupper som vi prioriterar allra mest i kommunen och det är en del av kommunens kärnverksamhet. Och kommunen måste blir bättre på att prioritera, säger Amanda Agestav. När det gäller de äldre vill Kristdemokraterna införa en äldreboendegaranti, som innebär att alla som fyllt 85 ska garanteras plats i ett anpassat boende eller trygghetsboende när personen själv bedömer att det behovet finns. För att lösa behovet av fler platser vill partiet bygga fler, nya, trygghetsboenden.
– Alla behöver inte komma in på ett traditionellt äldreboende, för alla har inte det vårdbehovet, utan det handlar om att skapa fler trygghetsboenden där det finns gemensam service, säger Amanda Agestav.
– En del av lösningen här i Västerås är att det 2020 kommer två stora äldreboenden, och intill dem ska det byggas trygghetsboenden. Där har vi sagt att vi vill förhyra en del av lägenheterna för att underlätta för anhöriga, säger Elisabeth Wäneskog (KD), idag förste vice ordförande i äldrenämnden i Västerås.

Vad är det då ni vill dra ner på till förmån för satsningar på äldre och yngre?
– Det finns många saker som kommunen gör som man frågar sig om kommunen behöver göra. Det finns många föreningar till exempel som vill ta över skötsel av vissa idrottsplatser, det kan vara en sak. Men det viktigaste tror jag är att få fler människor i jobb och färre i försörjningsstöd. Så aktiva satsningar för näringslivet och satsningar för att människor kommer i jobb tror vi är det allra viktigare, säger Amanda Agestav.

Kristdemokraterna i Västerås föreslår en skattesänkning på 50öre under perioden 2018-2022 50 öre låter inte mycket och de allra flesta tycker att det kan vi ha råd med, och det tycker vi Kristdemokrater också. Men vi har inte råd att per automatik låta skatten, det som faktiskt du och vi alla är med och betalar in stå ifrågasatt hur förvaltningen sker.

Västerås har av tradition en restriktiv inställning till skatteökningar, det har genom åren visat sig att när skatteökningar sker ”försvinner” pengarna bort i den allmänna kassan och mer verksamhet kommer inte ut ur organisationen. Vi får således som medborgare betala mer men vi får inte mer för det vi betalar. Det är inte rimligt.

Vi Kristdemokrater föreslår en ansvarsfull och väl avvägd sänkning på 50 öre av Västeråsarnas skatt under perioden 2018-2022. Det sker genom en avtrappning under den kommande perioden. 50 öre motsvarar 70mkr per år i intäkt och för dig som invånare i Västerås innebär det om du tjänar 20 000:/mån att du får 100:- mer kvar i plånboken.

Det kan tyckas som en liten summa, 100:- mer kvar, men det är en summa som du kan styra över. Och det är själva poängen, det är dina pengar. Du kan välja att ge den till någon organisation som arbetar i samhället, Here4You som arbetar ute på skolor med bland annat kamratstöd och antimobbing insatser, Röda korsets med bland annat deras anhörigstöd som gör besök hos äldre för att bryta ensamheten, kyrkor och organisationer som med stort engagemang hjälper, stöttar och finns med mänskor i dess vardagsproblem. Men det centrala är att du får större möjlighet att påverka vart och vad du lägger dina pengar på, eller om du vill spara dem eller förgylla vardagen med en fika. Valet blir ditt.

Vi vet att det finns områden inom Västerås stad som behöver utökade resurser, och dessa vet vi går att prioritera och finansiera inom befintligt budgetutrymme med skattesänkningen inräknat. Det gör vi genom en ansvarsfull politik som möjliggör så att flera kommer snabbare ut i arbete, en organisation som arbetar med att minska sjuktal och genomlysning så att vi får en organisation där all personal trivs och kommer till sin fulla rätt. Det ger utrymme.

Att fler kommer i arbete är en fundamental grundsten för ett välfärdssamhälle. För om vi inte alla hjälps åt, om vi inte minskar hindren att komma in på arbetsmarknaden så kommer inga skatteintäkter komma in, utan utgifterna ökar och det blir allt svårare för de som är i störst behov av stöd och hjälp att få det.

Hur ska detta finansieras? Vi ser bara att under de senaste 16 månaderna har extrakostnader på 10mkr för utköp av personal skett i Västerås. Vi vet även att sjuklönekostnaden är mycket hög i Västerås stad, 120mkr uppgår de till. Vi vet att under kommande år med den teknikutvecklingen som sker så kommer kunna göras flera systemvinster i organisationen som frigör utrymme för en skattesänkning. Vi ser även att med en inflyttning och befolkningsökning i vår stad, kombinerat med en arbetsmarknadspolitik som utgår från vårt program och förslag så kommer arbeten att kunna tillskapas som i sin tur möjliggör en omfördelning från din skatteinbetalning till ”kommunkistan” till att bli kvar i din plånbok.

Nedan ligger länk till hela kommunprogrammet så du kan ladda ned och läsa

Ett Tryggare Västerås Kommunprogram

Vi tror på ett Västerås som du ska kunna lita på, vi tror på en omfördelning och vi tror på dig!

’Nu önskar vi er alla en Glad Midsommar! Väl mött i valrörelsen

Samuel Stengård Ordförande Kristdemokraterna i Västerås

Amanda Agestav Kommunalråd och gruppledare Kristdemokraterna i Västerås

Inbjudan till sommaravslutning 12 juni

Kristdemokraterna distrikt Västmanland bjuder in alla förtroendevalda och kandidater på sommaravslutning som i år äger rum på Officersmässen (f.d. Hässlö värdshus) Flottiljgatan 47

Datum: 12 juni
Tid: 18.00 – 21.00
Pris: 100 kr som du antingen kan betala med swish till 123 576 6639 eller betala kontant på plats.

Detta ingår:
Alkoholfri fördrink
Grillad kyckling med fransk potatissallad
Glass med färska bär och kaffe, mineralvatten/cola

OSA senast 7 juni till joakim.widell@kristdemokraterna.se

Medlemsbrev från Samuel

Den 9 september är det valdagen för att sätta riktningen för vårt land, region och vår stad Västerås för kommande 4 år. Det är inte en händelse bland andra händelser och inte heller ett val bland alla andra val. Detta år är lite av ett ”ödesval”. Vi Kristdemokrater var det parti som förpassade Decemberöverenskommelsen till dess rätta plats, papperskorgen. Vi har efter det ensamma drivit att vi skulle gå fram med gemensam budget nationellt, men det var vi tyvärr ensamma om. Lokalt har vi bland annat satt stopp för byggnationen vid Fryxellska skolan, vi har satt ned foten och fått ett nej till separata badtider på baden i Västerås. Till det har vi i Västerås drivit igenom i ett 130 punkts program i ”samarbetet i för Västerås” där våra kärnfrågor haft stort utrymme och genomslag. Varje dag är vi med och tar ansvar, hittar lösningar och driver igenom våra frågor och sätter ned foten för andra frågor som inte är bra för vårt gemensamma samhälle.

I valet talar vi om ett Tryggare Sverige och det är tryggheten för att pensionärer ska få bättre villkor, det är tryggare vård med ett förstatligande av sjukhusvården, det är tryggare gator och torg med mera poliser och resurser till dem. En Tryggare skola och barnomsorg där valfriheten och familjens rätt att bestämma och styra över sitt ”vardagspussel” är centralt.

Nu är det som Kristdemokrat dags att göra en insats, om det är att du i ditt bostadsområde delar ut flygblad, kommer med och vi tillsammans står en lunch och delar flygblad på stan eller om du införskaffar en KD tröja eller jacka och har på dig för att synliggöra KD. Du kan göra en liten insats och den insatsen kan vara den som är avgörande för oss. Tveka inte att på din nivå utifrån dina förutsättningar engagera dig under valet, sänd e-post till Joakim Widell [joakim.widell@kristdemokraterna.se] ellerCarl Olehäll [carl.olehall@kristdemokraterna.se] och tala om att just du vill göra skillnad med att göra en insats under valet.

Det är tillsammans vi når hela vägen fram och säkrar vår givna plats i kommun, region och i riksdagen!

Samuel Stengård

Ordförande KD Västerås

Medlemsavgiften

Vi ber er alla kolla upp om ni betalat in medlemsavgiften för 2018! Tyvärr är det ett stort antal som ligger efter med den. Medlemsavgiften är mycket behövlig för oss under valåret och vi behöver därför trycka på vikten av att ni betalar så vi kan grundlägga vår valframgång. Vi hoppas naturligtvis att du önskar kvarstå som medlem hos oss. Tillsammans gör vi skillnad.

Avgiften är för i år 150:-/person och 250:-/familj och den sätter in på vårt bankgironummer BG 238-5490. KDU medlemmar betalar endast 60:-.

Du kan även SWISHA medlemsavgiften på SWISH nummer: 123 576 66 39. Vid betalning (både SWISH och BG) uppger du de/det namn som avgiften gäller.

Att reflektera över, medlemsavgiften motsvarar en dagens lunch med en tidning till att läsa, och det för 1 dag, 150:- är avgiften för ett helt år!

Ge en gåva till valfonden

Gåvor till kommande valarbete sättes in på samma BG konto eller SWISH, märk dem då “valfonden”.

Västerås partiavdelning kallar till årsmöte den 9 februari kl. 18:00

Västerås partiavdelning kallar till
Årsmöte den 9 februari kl. 18:00
Plats: Vallbykyrkan (Pilträdsskolans aula)
Fatbursgatan 7 (se bifogad karta)

Lars Adaktusson
Talar över Temat: Trygghet i vår tid!
Lars Adaktusson är Kristdemokraternas europaparlamentariker och sitter med i EPP gruppen i EU. Lars är också partiets 2-e vice partiledare
Efter fika vidtar sedvanliga årsmötesförhandlingar
För att veta antalet för fikats skull så anmäl ert deltagande vid årsmötet till vår politiske sekreterare Joakim Widell, på tel. 021-39 31 22 el maila på joakim.widell@vasteras.se alt joakim.widell@kristdemokraterna.se
Varmt Välkommen!

Ordförandes julhälsning till er alla!

Med en önskan om en riktig god och fridfull Jul
Inte bara hösten och förvintern har innehållit turbulens runt omkring oss, utan under längre tid har vi mött denna turbulens. Vi ser den i vårt land utan i hela vår omvärld och vi kan lätt oroas över bland annat skeendet i och runt USA, situationen i Nordkorea, förföljelse av kristna och oroligheterna i Mellanöstern, spänningarna i och runt Ryssland och många flera saker därtill. Vi kan förfasas över diktaturer, svält och destruktiv miljöpåverkan och den mängd av kränkningar och våld som sker i vårt samhälle. Och när problemen hopar sig kan det vara svårt att se allt det goda som sker, alla de förbättringar och insatser som görs som i realiteten skapar en bättre omvärld och ett bättre samhälle för oss att leva i. Doktor och professor Hans Rosling som under året gick bort kommer osökt i mina tankar, hans visualisering över hur barnadödligheten gått ned, hur fattigdomen minskat och många andra förbättringar som skett och sker i vår värld är något som är glädjande och föder hopp. Det är ett hopp som även inger en tro för att det som vi gör skapar en skillnad. Och detta ser vi som Kristdemokrater i Västerås att vi på ett ansvarsfullt under denna mandatperiod gjort, skapat en verklig skillnad. Vi som Kristdemokrater har tagit ansvar och med framgång drivit genom vår politik i ett ovanligt samarbete över politiska blockgränser, där vi kan se att vi har nått framgång på framgång och haft en påverkan och inflytande in i kommunens beslut som är glädjande. Detta bär vi med oss in i 2018 på kommun, region och riksplanet. Vi kan och vi gör en verklig skillnad där vi finns som Kristdemokrater!

Det vi nu går in i under 2018 är att tillsammans slå vakt om ett samhälle som värnar familjen, de utsatta och vårt samhälles grundvärderingar. Vi behöver med kraft och envishet stå fast vid principer som skapar ett samhälle som är tryggt för var och en att under ansvar kunna få utvecklas i och där vi får möjlighet att ta ett ansvar för vår vardag och det samhälle som vi lever i. Vi behöver med envishet fortsätta stå upp för åsikter och förslag som erbjuder möjligheten till att bryta ensamheten, som tryggar vår sjukvård och omsorg, som skapar en tydlig röst för Sverige om frihet och rättfärdighet på den internationella arenan. Det är ett faktum att i allt detta gör vi Kristdemokrater en avsevärd skillnad, låt inga opinionsundersökningar eller mediala aktivistintervjuer få er att tro annat. Du gör som Kristdemokrat skillnad!

I allt det arbete hoppas jag att vi med kraft fortsätter att stå tillsammans och vägra vara tysta utan med stolthet bär upp och lyfter fram Kristdemokraterna och våra värderingar i vardagen där vi finns. Du gör det även genom att följa Kristdemokraterna på Facebook (Kristdemokraterna i Västerås) och webben, eller vara med i våra utåtriktade aktiviteter där vi står på gator och torg och lyfter våra frågor. Våga göra en skillnad, låt oss i valåret 2018 engagera oss tillsammans för vår stad, region och land.

På baksidan av detta brev finns information om medlemsavgift och nomineringsmöte tillika årsmöte för Kristdemokraterna i Västerås, så glöm inte att vända och läsa baksidan. Vi har under årsmötet stor glädje att få besök av Lars Adaktusson och vi sätter även den viktiga listan inför valet 2018 till kommunen. Tänk på att du även kan värva och få med flera in i Kristdemokraterna, värva och få med flera in i vårt parti under 2018.

På hela styrelsens vägnar önskar jag er alla en riktigt God jul och ett gott nytt år, valåret 2018

Samuel Stengård
Ordförande kristdemokraterna i Västerås

Medlemsavgift, medlemskap och årsmöte 2018
Vi återkommer till denna viktiga fråga om medlemskapet. Vid kommande årsmöte och nomineringsmöte fredagen den 9 februari kl.18.00 i Vallbykyrkan så behöver du ha betalt din medlemsavgift för 2017 om du ska få rösta i nomineringsvalet till kommunlistan för kommande mandatperiod. Och varför inte på en gång passa på att betala in avgiften direkt för 2018? Du som vet med dig att du betalt bortser naturligtvis från detta. Det är ett gemensamt ansvar att vi ser till att betala in avgiften. Det är tillsammans som vi gör den stora skillnaden!

Du betalar omgående antingen på SWISH nummer: 123 576 66 39. Eller till BG 238-5490. Vid betalning (både SWISH och BG) skriver du in de/det namn och år(en) som avgiften gäller. Avgift för vuxen är 120:- och för familj 200:-. För KDU medlem är det 60:-. Vill du ge en extra gåva till KD Västerås valfond går det bra också, märk då betalningen gåva valfond.

Årsmötet och nomineringsmötet för Kristdemokraterna i Västerås är som nämndes ovan fredagen den 9 Februari kl.18.00 i Vallbykyrkan (Notera datumet i kalendern). Vi gästas då av vår EU parlamentariker, Lars Adaktusson som håller ett öppet föredrag/anförande följt av fikaservering innan årsmötes och nominerings förhandlingarna. Varmt välkommen på detta viktiga möte!

God Jul och Gott nytt fridfullt år

Årlig Julavslutning med KD Västerås 8 december

Kristdemokraterna i Västerås inbjuder medlemmar till årlig julavslutning
När: Fredagen den 8 december kl. 17:00
Plats: Öster Mälarstrands allé 143, samlingslokalen, nära Lasse Färnlöfs plats
Vi bjuder på julmat och trevligt sällskap! Hemlig gäst kan också dyka upp

Egenkostnad: 100kr som betalas på plats.
För att kunna beräkna mängden förtäring så ber vi er anmäla in närvaro senast på tisdag den 5 december till vår politiske sekreterare Joakim Widell på mail. joakim.widell@vasteras.se alt tel. 021-393122

Mycket Välkomna alla till en trevlig julavslutning i Kristdemokratins tecken! Nu sammanfattar vi året som gott och lägger planen för ett framgångsrikt valår 2018 i KD Västerås

Styrelsen för Västerås partiavdelning

Våra kompletteringar för årsplan 2018

I budget och årsplan för 2018 presenterade vi i Samarbete för Västerås en rad satsningar för ett växande Västerås. Bland annat satsar vi på kompetensförsörjning, lärarlöner och ledarskap inom skolan och förskolan i en satsning omfattande 15,5 miljoner kronor och vi riktar medel direkt till kultur, idrott och fritid omfattande 5,1 miljoner kronor.
I årsplanen minskade vi rationaliseringskravet, lämnade löne- och priskompensation för 148,5 miljoner kronor till styrelser och nämnder samt ökade budgetreserven till 47 miljoner kronor. Delar av de medel som vi avsatte i reserven fördelas nu ut till styrelser och nämnder.
En mängd mindre satsningar och kompletteringar på flertalet nämnder görs men också en större satsning på äldreomsorgen omfattande 20 miljoner kronor riktat till höjda ersättningar inom hemtjänsten, detta får helårseffekt from 2019 på 30 miljoner kronor. Dessutom öronmärks 12,5 miljoner kronor till Nämnden för personer med funktionsnedsättningar för kvalificerad tillsyn.
Extra ramhöjning Äldrenämnden: Vi gör en större satsning på äldreomsorgen omfattande 20 miljoner kronor riktat till höjda ersättningar inom hemtjänsten, vilket får helårseffekt från och med 2019 på 30 miljoner kronor.
Extra ramhöjning Grundskolenämnden inklusive Skultuna kommundelsnämnd: För att inom årskurserna F-3 erbjuda utökad vistelsetid upp till 15 timmar på fritids för barn till arbetslösa och föräldralediga från och med halvårsskiftet 2018. Detta görs utifrån ny lagstiftning om fritidshemmens utökade kunskapsuppdrag. 2,75 miljoner halvårseffekt 2018 och 5,5 miljoner helårseffekt 2019.
Ökad ram utifrån uppdraget: 4,95 miljoner halvårseffekt 2018 och 9,9 miljoner ramhöjning helårseffekt 2019.
Total ramhöjning 2018: 7,7 miljoner.
Total ramhöjning 2019: 15,4 miljoner.
Extra ramhöjning Utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden: För arbetsmarknadsinsatser: etableringsresurs och Elba: 1,5 miljoner kronor
Extra ramhöjning Kulturnämnden: Bland annat ambitionshöjning Växhuset och Konstmuseet: 1 miljon kronor.
Extra ramhöjning Miljö- och konsumentnämnden: Mätning av luftkvalitet i Västerås: 0,3 miljoner kronor.
Som komplettering till investeringsplanen kommer vi även att lägga 10 miljoner kronor till den långsiktiga finansieringen och utvecklingen av Elba.

Budgetreserv årsplan 2018 47,0
Förbättrade förutsättningar 10,5
Generella statsbidrag -4,7
Utökad ram Äldrenämnden -20*
Utökad ram nämnder och styrelser -1,3
Förbättrad budget FN 2,8
Underhåll hamnen 3,3
Fler asylsökande elever -3,3
Ramhöjning: UAN för arbetsmarknadsinsatser -1,5
Ramhöjning: KN bla Växhuset och Konstmuseet. -1,0
Ramhöjning: MoKn, för mätning av luftkvalitet. -0,3
Ramhöjning: GN/Skultuna: -7,7**
Summa: 23,2

Kvarvarande medel reserv 2018 23,8
Kvalificerad tillsyn NF -12,5
Ensamkommande barn ÖFN -1,3
Resultatöverföring -7,0
Social resursfond -3,0
Summa: 0

*effekt från maj 2018. Helårseffekt 2019: 30 miljoner kronor. **halvårseffekt 2018. Helårseffekt 2019: 15,4 miljoner kronor varav 5,5 till fritids inkl Skultuna och 9,9 till ramhöjning utifrån uppdraget.

Från Kristdemokraterna är vi mycket nöjda med våra gemensamma budgetkompletteringar och har kunnat bidra till en effektiv användning av medlen för viktiga satsningar.

Talarkväll med Riksdagsledamot Annika Eclund

Härmed inbjudes du till talarkväll med Annika Eclund

Annika Eclund bor i Tibro som är Sveriges möbelcentrum. Hon är mamma till tre vuxna barn och är utbildad SO-lärare. Hennes politiska engagemang tog sin början 1998 och i valet 2010 blev hon invald i riksdagen. Annika sitter i utbildningsutskottet och är Kristdemokraternas talesperson i skolfrågor. Sedan tio år tillbaka är hon även distriktsordförande i Skaraborg.

Kom till Kristdemokraternas kansli på Västgötegatan 2A i Västerås nu på måndag den 20 november kl. 18:00 och träffa en riksdagsledamot och dela tankar och idéer med henne.

Meddela gärna om du kommer till vår ombudsman på mail: carl.olehall@kristdemokraterna.se

Mycket varmt Välkomna alla!

Valupptakt med Cinderellakryssning 18-19 augusti

Valupptakt!

Härmed inbjuds du att vara med på Kristdemokraterna i Västmanlands valupptakt.

Valupptakten sker denna gång i form av en konferenskryssning med Viking Line Cinderella båt.

Fredagen den 18/8 till lördagen den 19/8.

Bussanslutning sker från Västerås kl. 13.20 den 18/8.
Vi går ombord båten kl. 16.15.
Båten avgår kl. 18.00 från stadsgårdsterminalen i Stockholm
Båten ankommer stadsgårdsterminalen kl. 15.15
Bussanslutning till Västerås kl. 15.50, ankomst Västerås ca 18.00

Preliminärt ramprogram
Fredag 18/8

16.30 Konferensen inleds
20.30 Middag i Viking buffet

Lördag
8.00 Frukost
9.00 Fortsättning på konferensen
13.00 Brunch
15.15 Ankomst till Stockholm

Detaljprogram med konferensinnehåll kommer något senare. Fokus kommer vara valet 2018, valplanering och länsprogram. Länsprogrammet ska fastställas av det extra partidistriktsårsmötet som är den 18 november. Programmet ska innehålla de frågor vi går till val på gemensamt i Västmanland 2018.

Du anmäler dig genom att betala in egenavgiften 200kr på Kristdemokraterna i Västmanlands plusgiro 496695-8, ange valupptakt plus ditt namn. Anmäl dig senast den 20/6 för att säkra din plats.

I priset ingår konferensen, bussresa Tor Västerås, delad hytt för 2 personer, buffémiddag, frukost, lunch och kaffe med frukt.

Det här kommer bli ett tillfälle som du inte vill missa.