Valupptakt med Cinderellakryssning 18-19 augusti

Valupptakt!

Härmed inbjuds du att vara med på Kristdemokraterna i Västmanlands valupptakt.

Valupptakten sker denna gång i form av en konferenskryssning med Viking Line Cinderella båt.

Fredagen den 18/8 till lördagen den 19/8.

Bussanslutning sker från Västerås kl. 13.20 den 18/8.
Vi går ombord båten kl. 16.15.
Båten avgår kl. 18.00 från stadsgårdsterminalen i Stockholm
Båten ankommer stadsgårdsterminalen kl. 15.15
Bussanslutning till Västerås kl. 15.50, ankomst Västerås ca 18.00

Preliminärt ramprogram
Fredag 18/8

16.30 Konferensen inleds
20.30 Middag i Viking buffet

Lördag
8.00 Frukost
9.00 Fortsättning på konferensen
13.00 Brunch
15.15 Ankomst till Stockholm

Detaljprogram med konferensinnehåll kommer något senare. Fokus kommer vara valet 2018, valplanering och länsprogram. Länsprogrammet ska fastställas av det extra partidistriktsårsmötet som är den 18 november. Programmet ska innehålla de frågor vi går till val på gemensamt i Västmanland 2018.

Du anmäler dig genom att betala in egenavgiften 200kr på Kristdemokraterna i Västmanlands plusgiro 496695-8, ange valupptakt plus ditt namn. Anmäl dig senast den 20/6 för att säkra din plats.

I priset ingår konferensen, bussresa Tor Västerås, delad hytt för 2 personer, buffémiddag, frukost, lunch och kaffe med frukt.

Det här kommer bli ett tillfälle som du inte vill missa.

Inbjudan till sommaravslutning

Inbjudan till Sommaravslutning
För KPA-gruppen, Styrelsen och alla medlemmar i Västerås

Måndagen den 12 juni kl. 17.00 träffas vi bredvid kokpunkten. Vi får en exklusiv förhandsvisning av det nya hotellet Steam hotell som öppnar i augusti.

Efter besöket går vi tillsammans till Bryggans Café på Öster mälarstrand, Lasse Färnlövs plats 1, där vi äter något gott tillsammans och lyssnar på vår fadder riksdagsledamot Larry Söder som besöker oss den dagen.
Vi kommer också att dela ut årets vitsippspris.
Kvällen slutar senast ca kl. 21.00

Anmäl ditt deltagande snarast till Joakim Widell på joakim.widell@vasteras.se eller 021-39 31 22 dock senast den 9/6.
Varmt Välkomna alla medlemmar!

Årsplan 2018 presenterad av Samarbete för Västerås

Idag presenterar vi budget för fjärde gången i Samarbete för Västerås, det är en stark budget. Vi tar höjd för framtida investeringar, sätter fokus på det livslånga lärandet och stärker upp stödet till föreningar och studieförbund. Dessutom fortsätter satsningen på önskad tjänstgöringsgrad, denna gång inom kulturområdet. I år satsar vi extra resurser på förskolan. Högre löner för våra anställda och satsning på ett mer hållbart ledarskap är en viktig del i utvecklingen av förskolan i Västerås, säger Amanda Agestav (KD), vice ordförande kommunstyrelsen.

Här är länken till Årsplan 2018, Västerås stads budget från majoriteten.

Träffa Lars Adaktusson och var med och påverka politiken!

Träffa Lars Adaktusson den 29 maj!

Den 29 maj kl. 18:00-20:00 så blir det ingen kryssning tillsammans med Lars Adaktusson, men du träffar Lars på Syrianska kulturcentret mellan kl. 18:00-20:00 den 29 maj på ett öppet möte där Lars berättar om det han jobbar med, politiken, och varför just du skall bli medlem i Kristdemokraterna och varför kristdemokraterna behövs i politiken.

Syrianska kulturcentret ligger på adress Narvavägen 90 precis där Vallbyleden och Narvavägen möts. Kulturcentret är byggnaden till höger om den Syrisk-ortodoxa kyrkan.

För anmälan eller mer info, kontakta vår organisationssekreterare Joakim Widell på mail: joakim.widell@kristdemokraterna.se alt på tel. 021-393122

Medlemskväll 15 maj 2017 i Stadshuset Västerås

Västmanlands partidistrikt bjuder in, på uppdrag av vår riksorganisation till en medlemskväll.
Kvällen handlar om valet 2018 och vägen dit

Vi träffas i Västerås stadshus, kommunfullmäktigesalen

Måndagen den 15 maj kl. 18.30-20.30

Vi bjuder på fika

För fikats skull vill vi att du anmäler dig till joakim.widell@kristdemokraterna.se eller 012-39 31 22

Varmt välkomna

Amanda Agestav
Partidistiktsordförande

Partidistriktsårsmöte för Västmanland lördag 18 mars

Kristdemokraterna i Västmanland håller på lördag den 18 mars årsmöte i Kungsör, för att välja ny ordförande.
Kristdemokraternas tf. partiledare Jacob Forssmed gästar Kungsör och partidistriktsårsmötet

Kristdemokraterna i Västmanlands distriktsordförande Börje Hultin har meddelat att han inte står till förfogande för omval. Vi i Västerås, distriktets största partiavdelning, vill ta vårt ansvar för att Kristdemokraterna skall bidra och göra skillnad i Västmanland och i Regionen. Det är av absolut största vikt att vi syns, märks och gör avtryck i politiken på Regionens alla nivåer och i alla kommuner. Vi skall synas i media och vi skall märkas på avtrycken vi gör i politiken. Vi bör därför fullt ut nyttja de krafter vi har till hands inom politiken och som lägger ned heltidsarbete för att politiken skall fungera i kristdemokratins tecken.

Västerås och Köping har därför beslutat att nominera Amanda Agestav som ny distriktsordförande samt Tommy Emterby som vice ordförande i distriktet. Till detta har nu även Hallstahammars och Kungsörs Kristdemokrater valt att stödja Amandas och Tommys kandidaturer.

Vi ser det som mycket viktigt att hela Västmanland är representerat i presidiet för distriktsstyrelsen, och att det är nyckelpersoner för länet. Amanda Agestav är idag kommunalråd på heltid i majoriteten för Västerås stad, hon är kommunstyrelsens förste vice ordförande och hon är mycket engagerad i att driva de kristdemokratiska frågorna. Hon besitter kunskaper som behöver spridas i länet och är välkänd för många utanför Västerås. Hon är bördig från Surahammar och har tidigare suttit i Riksdagen vilket är en stark merit med de kontakter hon fått genom det.

Tommy Emterby sitter i kommunstyrelsen i Hallstahammar och har mångårig politisk erfarenhet. Uppvuxen med politiken från barndomshemmet så har han senare varit med och byggt upp ett helt nytt parti och fått in det i Riksdagen och många kommuner. Idag är Tommy ordförande i Hallstahammars lokalavdelning och kommer senare i vår att bli heltidspolitiker och lägga all energi på den kommande valrörelsen.

Amanda och Tommy är nyckelpersoner som behöver ta platserna som ordförande respektive vice ordförande i distrikt Västmanland. Tillsammans med regionrådet Malin Gabrielsson är de personer som gör skillnad för Västmanland. Valen till ny distriktsstyrelse sker vid årsmötet i Kungsör, Centrumgården lördagen den 18 mars 2017 med start 9:30. Vår tf. partiledare Jacob Forssmed inledningstalar och gästar Kungsör denna dag.

Varmt Välkomna till en mycket intressant dag i Kungsör!

Partidistriktsårsmöte 2017 i Kungsör

Nu är det dags för partidistriktsårsmöte i Kungsör!
Distrikt Västmanland håller årsmöte Lördagen den 18 mars kl. 9:30-15:30 i Centrumgården, Prästgatan 6 Kungsör

Ombud är kallade, alla medlemmar är välkomna!
Inbjuden gäst är vår tf. partiordförande Jacob Forssmed som kommer tala kring temat framtida regeringsbildningar och våra fyra prio områden.

Style: ”rk1”

Progam för partidistriktsårsmöte den 18 mars 2017
Fika från 09.30
Välkomstord 10:00-10:15
Inbjuden talare; Jakob Forssmed 10.15–11.45
Lunch 11.45–13:00 På Thor Modéens gästgiveri
Järnvägsgatan 4
Årsmöte 13:00-15:30
Kostnad: 200kr(för lunch och fika)

Anmälan senast den 15 mars till vår organisationssekreterare Joakim Widell på mail: joakim.widell@kristdemokraterna.se alt tel. 021-39 31 22. Vår organisationssekreterare kan också sända ut årsmöteshandlingarna till er om ni saknar dem.

Varmt välkomna!
Distriktsstyrelsen

Hur ser Västerås framtid som idrottsstad ut?

Öppet KPA möte tisdag den 14 mars kl. 19:00
Alla förtroendevalda kallas, medlemmar välkomna till en kväll kring temat – Hur ser Västerås framtid som idrottsstad ut?

Vi träffas klockan 19:00 vid entrén på ABB Arena nord, kom i tid till mötet.

Anmälan görs till vår politiske sekreterare på mail: joakim.widell@vasteras.se
alt tel. 021-39 31 22

Nedan finner ni lite intressanta dokument att läsa in er på inför mötet

Varmt Välkomna till detta öppna KPA möte

Rocklunda vision

rocklunda

Kristdemokraternas ledamot i flygplatsstyrelsen avgår

Kristdemokraternas ledamot i styrelsen i Nya Västerås Flygplats AB, Stefan Sturesson, avgår idag på egen begäran

– Orsaken är att i stort sett hela den gamla styrelsen avsagt sig av olika skäl, där naturligtvis kritiken för Nextjet-affären varit avgörande. Själv hade jag ingen möjlighet att ta ställning till Nextjet-avtalet, eftersom jag då befann mig utomlands. Det framgår av protokollen att jag inte på något sätt varit delaktig i den beslutsprocessen. Därför är jag glad att revisorerna beviljar mig ansvarsfrihet.

Stefan Sturesson gick in i det mycket svåra uppdraget med en stark ambition att bidra till Flygplatsens utveckling. Stefan har lång erfarenhet av styrelseuppdrag och att utveckla affärer i bolag. Stefan har med sin kompetens bidragit till att skapa en bättre förutsättning för vidare arbete in i bolaget för flygplatsstyrelsen.

– Personligen tror jag att grunden är lagd för att Flygplatsbolaget ska kunna utvecklas i den riktning som kommunens ledning önskar säger Stefan Sturesson

Kristdemokraterna har förtroende för Stefan och ser att hans ansvarstagande, breda erfarenhet och kunskap har spelat en viktig roll för flygplatsen och dess styrelse. Vi tackar honom för den insats han gjort för bolaget och alla västeråsare, säger Amanda Agestav.

Hög tid att sända in motioner till Rikstinget 2017

Kristdemokraternas ordinarie riksting hålls den 20-22 oktober 2017 (v. 42) i Uppsala
För att motioner skall hinna in till rikstinget så skall de behandlas av partidistriktets årsmöte i Västmanland som hålls den 18 mars 2017 i Kungsör. Partidistriktet har fastställt sista inlämningsdatum till den 15 februari 2017 för att hinna bereda dessa motioner till partidistriktes årsmöte.

Vi uppmanar er alla som har idéer och tankar som behövs i det kristdemokratiska arbetet att fatta pennan eller tangentbordet och skriva ned dem. För er hjälp så har vi tagit fram en kort motionsskola för att ni skall kunna formulera motionen. Behöver ni mer hjälp så är det bara att kontakta vår politiske sekreterare Joakim Widell så kan ni bolla idéer eller få hjälp med formuleringar och tankar.

Att skriva en motion
Lite motionsskola

1) Vad är en motion?
-Förslag på något man vill förändra
-Förslag på ett uttalande
-Förslag på ett ställningstagande
-Förslag på något man vill utreda

2) Hur skriver man en motion
-Rubrik
-Inledning
-Brödtext
-Att-sats

3) Viktigt!
-Rubriken ska spegla innehållet
-Inled kort med motionens problemställning
-Brödtexten innehåller en lite utförligare beskrivning. Viktigt med faktakoll och källhänvisning om man hänvisat till fakta.

4) Att-satsen
-Att satsen är det viktigaste en motion.
-Det är i att-satsen/satserna som man formulerar det faktiska förslaget
-Det finns ingen begränsning i hur många att satser en motion får innehålla.
-Viktigaste orsaken till avslag på en motion är en dåligt formulerad att-sats.
-Koncentrera att-satsen till det du vill förändra
-Att partistyrelsen får i uppdrag…
-Att rikstinget uttalar…
-Att partistyrelsen verkar för…

5) Skillnader?
Vad är skillnad på en motion till region, kommun och riksdag jämfört med internt i partiet?
-I kommunfullmäktige är det kommunstyrelsen som får uppdragen.
-I regionen är det regionstyrelsen som får uppdragen.
-I riksdagen är att satserna formulerade ”att riksdagen som sin mening tillkännager för regeringen…”

6) Motion till rikstinget
-Alla medlemmar har motionsrätt
-Alla motionärer har talartid på rikstinget (kongressen), även om man inte är ombud
-En motion till rikstinget måste passera partidistriktsstämman på våren. Först via distriktsstyrelsen för yttrande.
-Partidistriktsstämman måste aktivt yttra sig om motionen innan den går vidare.

Så kom ihåg att sända in motioner senast den 15 februari till Partidistriktet Västmanland. Det går bra att maila in till vår administratör och politiske sekreterare Joakim Widell på joakim.widell@kristdemokraterna.se Via brev så är adressen Kristdemokraterna i Västmanland, Västgötegatan 2A, 72211 Västerås