Ordförandebrev från distriktsordförande Amanda Agestav

Partikamrater och vänner
Jag vill börja med att hälsa dig som ny medlem välkommen till KD. Jag hoppas att du ska trivas hos oss och att du ska få möjlighet att få utlopp för ditt engagemang. Från årsskiftet är det över 4000 personer som aktivt valt att bli medlemmar i KD runt om i hela landet. Totalt sett är vi över 25 000 medlemmar i partiet nu.

I slutet av mars samlades närmare 1300 Kristdemokrater i Örebro till de årliga Kommun och regionpolitiska dagarna. Vi fick lyssna till ett fantastiskt tal av vår partiledare Ebba Busch Thor. Här kan du lyssna eller läsa hela hennes tal https://kristdemokraterna.se/ebba-busch-thors-tal-kommun-och-regiondagar-orebro-2019/

Ideologi handlar om de grundtankar och de grundvärderingar som ett parti bygger sin praktiska politik på. Den Kristdemokratiska ideologin är vår kompass när vi formar den praktiska politiken i kommuner, regioner och i riksdagen. Nu har du möjlighet att få lära dig mer om den Kristdemokratiska ideologin. Varmt välkommen till Köping den 27 april kl 10.00 – 15.00. Fika serveras från kl. 9.30. Platsen är Scheele salen. En separat inbjudan kommer om detta. Du anmäler dig till joakim.widell@kristdemokraterna.se

Familjen först! EU valupptakt i Västerås.
Vi har den stora äran att bjuda in till EU valupptakt i Västerås på 1 maj! Vi får besök av vår partiledare Ebba Busch Thor, våra två toppkandidater Sara Skyttedal och David Lega plus en stor del av vår riksdagsgrupp. Vi samlas vid Aseatorget/Melkertorget klockan 10.30. Kl. 11.00 går vi i parad upp till Sigmatorget där Ebba och toppkandidaterna kommer tala från scenen vid 11.30. Det blir också musikunderhållning. Vi behöver ett antal funktionärer till detta event Vill du vara med och hjälpa till så anmäl dig till joakim.widell@kristdemokraterna.se
Efter tal och underhållning på scenen är du välkommen att mingla och lyssna på en utfrågning av våra toppkandidater och Ebba Busch Thor inne på O ‘Learys. Till denna eftersits behöver du anmäla dig och priset för denna är 100kr. Barn under 15 kostnadsfritt. Då ingår kaffe och smörgås. Du anmäler dig till Joakim även för detta.
Kristdemokraternas tema i Europaparlamentsvalet är ”Make EU lagom again”. Det handlar om att EU ska syssla med rätt saker. Vi säger nej till att EU ska hantera välfärden och skatter. EU ska fokusera på den inre marknaden, miljöfrågor, utrikespolitik och migration.
För dig som vill hjälpa till i EU valrörelsen så har vi en träff på vårt partikansli den 2 maj kl. 18.30-20.00. Då går vi igenom viktiga EU-frågor och hur kampanjupplägget ser ut. Varmt välkommen!

Den 8 maj öppnar valstugan i Västerås. Då startar också förtidsröstningen i valet.

Den 14 maj får vi besök av Soheila Fors som är kandidat i valet. Hon kommer att prata om hedersförtryck och hur vi kan bekämpa det i vårt land. Det blir ett möte på kvällen kl. 18. Det kommer en separat inbjudan till det.

Det händer mycket just nu och jag hoppas att du fortsatt vill vara med och göra Sverige och Västmanland till en lite bättre plats att bo, leva och verka i.

Jag vill också passa på att önska er alla en riktigt Glad Påsk!
Amanda Agestav
Partidistriktsordförande

Jag hoppas att ni alla får en skön helg.

Igor kampanj! Kom och gör en insats 22 mars

Kom och vårkampanja med kristdemokraterna i Västerås

Nu på fredag den 22 mars kör vi en Igor kampanj i hörnet av Smedjegatan-Vasagatan mellan 11:30-13:30. En vårkampanj för att fira in våren och visa stöd för KD framgångar i omvalet i Falun och kommande EP-valet.

Vi behöver din hjälp! Kom och stå med oss en stund. Vi har med kampanjjackor och kampanjmaterial på plats. All hjälp mottages.

Meddela gärna om du kommer till Gunilla på tel. 072-154 16 44 eller till Joakim på 070-266 80 36 alt mobil: joakim.widell@kristdemokraterna.se

Årsmöte i Västmanlands partidistrikt

Partidistriktet i Västmanlands årsmöte

Tid: lördagen den 23 mars 2019
Plats: Värdshuset Engelbrekt, Norberg
Pris: 250 kronor per stämmodeltagare. Kostnaden faktureras partiavdelningen där medlemmen är registrerad.
Anmälan: sänds till Joakim Widell så snart som möjligt och senast den 18 mars 2019 joakim.widell@kristdemokraterna.se alt joakim.widell@vasteras.se eller ring
070-2668036, alt 021-12 13 10 Anmälan krävs för att få lunch och fika.
Meddela även allergier, vegetariskt eller andra önskemål.

Inbjuden talare är:

Sara Skyttedal, Kristdemokraternas förstanamn till Europaparlamentet gästar oss

Program för partidistriktsårsmöte den 23 mars 2019
Fika från 09.30
Inledningsord 10:00-10:15
Regioninformation 10:15-10:35
Valanalysgruppen 10:35-10:55
Paus 10:55-11:10
Sara Skyttedal har ordet 11:10-12:00
Lunch 12.00-13.00 i Stadshotellet
Förhandlingar 13:00-15:30
Fika och avslutning 15:30
Avslutningstiden är preliminär och kan bli senarelagd

Alla medlemmar hälsas välkomna till årsmötet!

Kallelse till årsmöte för Kristdemokraterna i Västerås

Välkommen till Kristdemokraterna i Västerås årsmöte 2019

Tid: den 18 februari 2019 kl: 18.00
Plats: Vallbykyrkan, Fatbursgatan 7

Riksdagsman Hans Eklind gästar årsmötet och kommer tala kring hur den nya regeringens ekonomi kommer slå.

Handlingar till årsmötet kommer sändas ut till alla medlemmar under vecka 6
Lägg in dagen i edra almanackor,
Ingen anmälan krävs.
Varmt Välkomna alla!

Motionsdags till Kristdemokraternas Riksting i november

Hej Kristdemokrat i Västerås

I år är det Riksting igen, 8-10 november 2019. Kristdemokraternas högsta beslutande organ.
Till det uppmanas alla medlemmar att skriva motioner och komma med idéer som ni vill driva.
Sista datum för att lämna in motioner så att vi hinner behandla den till Västerås partiavdelnings årsmöte den 18 februari är måndag den 28 januari. (Årsmötet är i Vallbykyrkan den 18 februari kl. 18:00, kallelse kommer i början av februari.)
Motion går att lämna in senare, men blir då ej behandlad av Västerås partiavdelning.

Allra senaste dag att lämna in är då den 25 februari 2019.
Motion mailas till nedanstående mail, alt sänds på nedanstående adress.
Fatta era tangentbord och skriv ned era idéer.
Har ni frågor eller funderingar, kontakta undertecknad

Med Vänliga Hälsningar
Joakim Widell
Organisationssekreterare
Kristdemokraterna Västmanland
Västgötegatan 2A
722 11 Västerås
mobil: +46-70 266 80 36
joakim.widell@vasteras.se
joakim.widell@kristdemokraterna.se

Valvaka nu på söndag 9 september på Intiman

Välkommen till vår valvaka nu på söndag kl.19.30

Den 9 september har Västerås partiavdelning valvaka på Intiman på Sigurdsgatan 16 i Västerås. (fd. Village) http://www.intimanvasteras.se/​
Då är alla Kristdemokrater i Västerås samt du som bor i en avdelning som inte har en egen valvaka varmt välkommen att komma dit och fira med oss.

Det blir mat, mingel, karaoke och korta tal. TV sändningarna visas på storbildsskärm och vi följer röstsammanräkningen tillsammans.

Insläpp från 19.30.
Egenavgiften är på 100kr och betalning sker på plats med swish eller kontant.

På menyn: Grillad kycklingfilé och fransk potatissallad, sallad, kaffe och chokladbit.

Tag med egen dryck, alkoholhaltig dryck är tillåten att ta med då vi är ett slutet sällskap.
Ta även gärna med snacks om ni önskar det.

Anmälan sker till Joakim Widell, dock senast torsdag.6 september till joakim.widell@vasteras.se alt. 021-393122

Varmt välkommen att fira kristdemokratiska framgångar tillsammans!

Med Vänliga Hälsningar;

Joakim Widell

Politisk sekreterare Västerås stad
Kristdemokraterna
Stadshuset rum A267
721 87 Västerås
mobil: +46-70 266 80 36

joakim.widell@vasteras.se

Västerås Kommunpolitiska program presenterat!

Kristdemokraterna i Västerås prioriterar de äldre i sitt kommunprogram för Västerås. Vi  vill införa en äldreboendegaranti för de som fyllt 85 år – och samtidigt vill vi sänka skatten med 50 öre, stegvis, under kommande mandatperiod.

Det kommunala handlingsprogrammet presenterades på måndagen av Amanda Agestav (KD), gruppledare och kommunalråd i Västerås, och Jakob Forssmed (KD), 1:e vice partiledare och partiets talesperson i äldrefrågor.
– Huvudfokus för oss ligger på situationen för barn och äldre. Vi tycker att de är målgrupper som vi prioriterar allra mest i kommunen och det är en del av kommunens kärnverksamhet. Och kommunen måste blir bättre på att prioritera, säger Amanda Agestav. När det gäller de äldre vill Kristdemokraterna införa en äldreboendegaranti, som innebär att alla som fyllt 85 ska garanteras plats i ett anpassat boende eller trygghetsboende när personen själv bedömer att det behovet finns. För att lösa behovet av fler platser vill partiet bygga fler, nya, trygghetsboenden.
– Alla behöver inte komma in på ett traditionellt äldreboende, för alla har inte det vårdbehovet, utan det handlar om att skapa fler trygghetsboenden där det finns gemensam service, säger Amanda Agestav.
– En del av lösningen här i Västerås är att det 2020 kommer två stora äldreboenden, och intill dem ska det byggas trygghetsboenden. Där har vi sagt att vi vill förhyra en del av lägenheterna för att underlätta för anhöriga, säger Elisabeth Wäneskog (KD), idag förste vice ordförande i äldrenämnden i Västerås.

Vad är det då ni vill dra ner på till förmån för satsningar på äldre och yngre?
– Det finns många saker som kommunen gör som man frågar sig om kommunen behöver göra. Det finns många föreningar till exempel som vill ta över skötsel av vissa idrottsplatser, det kan vara en sak. Men det viktigaste tror jag är att få fler människor i jobb och färre i försörjningsstöd. Så aktiva satsningar för näringslivet och satsningar för att människor kommer i jobb tror vi är det allra viktigare, säger Amanda Agestav.

Kristdemokraterna i Västerås föreslår en skattesänkning på 50öre under perioden 2018-2022 50 öre låter inte mycket och de allra flesta tycker att det kan vi ha råd med, och det tycker vi Kristdemokrater också. Men vi har inte råd att per automatik låta skatten, det som faktiskt du och vi alla är med och betalar in stå ifrågasatt hur förvaltningen sker.

Västerås har av tradition en restriktiv inställning till skatteökningar, det har genom åren visat sig att när skatteökningar sker ”försvinner” pengarna bort i den allmänna kassan och mer verksamhet kommer inte ut ur organisationen. Vi får således som medborgare betala mer men vi får inte mer för det vi betalar. Det är inte rimligt.

Vi Kristdemokrater föreslår en ansvarsfull och väl avvägd sänkning på 50 öre av Västeråsarnas skatt under perioden 2018-2022. Det sker genom en avtrappning under den kommande perioden. 50 öre motsvarar 70mkr per år i intäkt och för dig som invånare i Västerås innebär det om du tjänar 20 000:/mån att du får 100:- mer kvar i plånboken.

Det kan tyckas som en liten summa, 100:- mer kvar, men det är en summa som du kan styra över. Och det är själva poängen, det är dina pengar. Du kan välja att ge den till någon organisation som arbetar i samhället, Here4You som arbetar ute på skolor med bland annat kamratstöd och antimobbing insatser, Röda korsets med bland annat deras anhörigstöd som gör besök hos äldre för att bryta ensamheten, kyrkor och organisationer som med stort engagemang hjälper, stöttar och finns med mänskor i dess vardagsproblem. Men det centrala är att du får större möjlighet att påverka vart och vad du lägger dina pengar på, eller om du vill spara dem eller förgylla vardagen med en fika. Valet blir ditt.

Vi vet att det finns områden inom Västerås stad som behöver utökade resurser, och dessa vet vi går att prioritera och finansiera inom befintligt budgetutrymme med skattesänkningen inräknat. Det gör vi genom en ansvarsfull politik som möjliggör så att flera kommer snabbare ut i arbete, en organisation som arbetar med att minska sjuktal och genomlysning så att vi får en organisation där all personal trivs och kommer till sin fulla rätt. Det ger utrymme.

Att fler kommer i arbete är en fundamental grundsten för ett välfärdssamhälle. För om vi inte alla hjälps åt, om vi inte minskar hindren att komma in på arbetsmarknaden så kommer inga skatteintäkter komma in, utan utgifterna ökar och det blir allt svårare för de som är i störst behov av stöd och hjälp att få det.

Hur ska detta finansieras? Vi ser bara att under de senaste 16 månaderna har extrakostnader på 10mkr för utköp av personal skett i Västerås. Vi vet även att sjuklönekostnaden är mycket hög i Västerås stad, 120mkr uppgår de till. Vi vet att under kommande år med den teknikutvecklingen som sker så kommer kunna göras flera systemvinster i organisationen som frigör utrymme för en skattesänkning. Vi ser även att med en inflyttning och befolkningsökning i vår stad, kombinerat med en arbetsmarknadspolitik som utgår från vårt program och förslag så kommer arbeten att kunna tillskapas som i sin tur möjliggör en omfördelning från din skatteinbetalning till ”kommunkistan” till att bli kvar i din plånbok.

Nedan ligger länk till hela kommunprogrammet så du kan ladda ned och läsa

Ett Tryggare Västerås Kommunprogram

Vi tror på ett Västerås som du ska kunna lita på, vi tror på en omfördelning och vi tror på dig!

’Nu önskar vi er alla en Glad Midsommar! Väl mött i valrörelsen

Samuel Stengård Ordförande Kristdemokraterna i Västerås

Amanda Agestav Kommunalråd och gruppledare Kristdemokraterna i Västerås

Inbjudan till sommaravslutning 12 juni

Kristdemokraterna distrikt Västmanland bjuder in alla förtroendevalda och kandidater på sommaravslutning som i år äger rum på Officersmässen (f.d. Hässlö värdshus) Flottiljgatan 47

Datum: 12 juni
Tid: 18.00 – 21.00
Pris: 100 kr som du antingen kan betala med swish till 123 576 6639 eller betala kontant på plats.

Detta ingår:
Alkoholfri fördrink
Grillad kyckling med fransk potatissallad
Glass med färska bär och kaffe, mineralvatten/cola

OSA senast 7 juni till joakim.widell@kristdemokraterna.se

Medlemsbrev från Samuel

Den 9 september är det valdagen för att sätta riktningen för vårt land, region och vår stad Västerås för kommande 4 år. Det är inte en händelse bland andra händelser och inte heller ett val bland alla andra val. Detta år är lite av ett ”ödesval”. Vi Kristdemokrater var det parti som förpassade Decemberöverenskommelsen till dess rätta plats, papperskorgen. Vi har efter det ensamma drivit att vi skulle gå fram med gemensam budget nationellt, men det var vi tyvärr ensamma om. Lokalt har vi bland annat satt stopp för byggnationen vid Fryxellska skolan, vi har satt ned foten och fått ett nej till separata badtider på baden i Västerås. Till det har vi i Västerås drivit igenom i ett 130 punkts program i ”samarbetet i för Västerås” där våra kärnfrågor haft stort utrymme och genomslag. Varje dag är vi med och tar ansvar, hittar lösningar och driver igenom våra frågor och sätter ned foten för andra frågor som inte är bra för vårt gemensamma samhälle.

I valet talar vi om ett Tryggare Sverige och det är tryggheten för att pensionärer ska få bättre villkor, det är tryggare vård med ett förstatligande av sjukhusvården, det är tryggare gator och torg med mera poliser och resurser till dem. En Tryggare skola och barnomsorg där valfriheten och familjens rätt att bestämma och styra över sitt ”vardagspussel” är centralt.

Nu är det som Kristdemokrat dags att göra en insats, om det är att du i ditt bostadsområde delar ut flygblad, kommer med och vi tillsammans står en lunch och delar flygblad på stan eller om du införskaffar en KD tröja eller jacka och har på dig för att synliggöra KD. Du kan göra en liten insats och den insatsen kan vara den som är avgörande för oss. Tveka inte att på din nivå utifrån dina förutsättningar engagera dig under valet, sänd e-post till Joakim Widell [joakim.widell@kristdemokraterna.se] ellerCarl Olehäll [carl.olehall@kristdemokraterna.se] och tala om att just du vill göra skillnad med att göra en insats under valet.

Det är tillsammans vi når hela vägen fram och säkrar vår givna plats i kommun, region och i riksdagen!

Samuel Stengård

Ordförande KD Västerås

Medlemsavgiften

Vi ber er alla kolla upp om ni betalat in medlemsavgiften för 2018! Tyvärr är det ett stort antal som ligger efter med den. Medlemsavgiften är mycket behövlig för oss under valåret och vi behöver därför trycka på vikten av att ni betalar så vi kan grundlägga vår valframgång. Vi hoppas naturligtvis att du önskar kvarstå som medlem hos oss. Tillsammans gör vi skillnad.

Avgiften är för i år 150:-/person och 250:-/familj och den sätter in på vårt bankgironummer BG 238-5490. KDU medlemmar betalar endast 60:-.

Du kan även SWISHA medlemsavgiften på SWISH nummer: 123 576 66 39. Vid betalning (både SWISH och BG) uppger du de/det namn som avgiften gäller.

Att reflektera över, medlemsavgiften motsvarar en dagens lunch med en tidning till att läsa, och det för 1 dag, 150:- är avgiften för ett helt år!

Ge en gåva till valfonden

Gåvor till kommande valarbete sättes in på samma BG konto eller SWISH, märk dem då “valfonden”.

Västerås partiavdelning kallar till årsmöte den 9 februari kl. 18:00

Västerås partiavdelning kallar till
Årsmöte den 9 februari kl. 18:00
Plats: Vallbykyrkan (Pilträdsskolans aula)
Fatbursgatan 7 (se bifogad karta)

Lars Adaktusson
Talar över Temat: Trygghet i vår tid!
Lars Adaktusson är Kristdemokraternas europaparlamentariker och sitter med i EPP gruppen i EU. Lars är också partiets 2-e vice partiledare
Efter fika vidtar sedvanliga årsmötesförhandlingar
För att veta antalet för fikats skull så anmäl ert deltagande vid årsmötet till vår politiske sekreterare Joakim Widell, på tel. 021-39 31 22 el maila på joakim.widell@vasteras.se alt joakim.widell@kristdemokraterna.se
Varmt Välkommen!