• 2014-02-15 En vision: Ydre en höjdpunkt i mänsklighet!

Ydre är Östergötlands höjdpunkt, höjdpunkten i flera avseenden. Må Ydre bli en höjdpunkt i mänsklighet! Vi har stolta traditioner. Låt oss ta vara på dem! Låt oss bevara och stärka det mänskliga här i Ydre!
    För ett samhälle som lever är det mycket som behövs. Alla från de yngsta till de äldsta behöver så mycket. När vi diskuterar allt detta: Förskolan, skolan, sjukvården, turismen, invandrarnas situation, äldreomsorgen, näringslivet, kommunikationerna och allt annat som hör till infrastrukturen låt oss då tänka efter vad som är den mänskliga sidan av varje ärende.
    Om människan är skapad till Guds avbild låt oss då värna om människorna! Visst kan vi gå till val på att göra Ydre till en höjdpunkt i mänsklighet! Vi kommer att precisera vårt valprogram mer men låt det mänskliga vara vårt övergripande mål!
    En av de värsta personer jag vet var Hitlers propagandaminister Joseph Goebbels. En gång under andra världskriget talade han till en stor folksamling. ”Vill ni ha det totala kriget?” vrålade han. Och folkmassan vrålade ”Ja!” Det blev så, nästan.
    Men än i dag lever tankar kvar från Goebbels tid. Vi hör om dem hela tiden. De lever i organisationer med olika namn, i grupper där den ena är brunare än den andra och där det mänskliga sitter trångt. Tyvärr hotas det mänskliga också från andra håll.
    Vi vill ha det mänskliga. Vi behöver inte vråla, vi skall inte vråla. Men när vi talar för det mänskliga skall det ändå höras. Låt oss tala för det mänskliga i Ydre, i Sverige, i EU, i världen! Låt oss arbeta för att göra Ydre till en höjdpunkt i mänsklighet!

Bengt Malm, ordf.
    15 februari 2014