• 2014-02-20 Tid för det mänskliga!

Besöken på bilprovningen har undan för undan tagit allt mindre tid. Det beror inte på att man skulle kontrollera mindre eller slarvigare. Tvärtom uppfattas kvaliteten på bilarna som alltmer livsviktig. Men för att göra det smidigare har man ändrat ordningsföljden mellan en del moment. Och framför allt har man minskat på pappersarbetet. Rapporteringen av undersökningarna tar nu nästan ingen tid alls.
    I en del andra sammanhang, som skolan och äldrevården, har man gjort tvärtom. Administrationen har ökat, dvs den tar mer tid från de egentliga uppgifterna. Personligen minns jag hur det var när jag för en del år sedan satt i utbildningsnämnden i en annan kommun. Några av oss satt i en arbetsgrupp för kvalitetsutveckling. Efter ett år fyllde dokumenten bortåt en hyllmeter. Bortåt en hyllmeter! Tänk om en del av rapporteringstiden använts till något annat!
    Visst är det bra med rapportering om kvalitet (särskilt när den saknas). Men kvalitet skall framför allt levas. Och för det behövs tid. Annars drabbas eleverna i skolan och ”brukarna” i äldreomsorgen.
    ”Brukare” – vilket fruktansvärt ord. Finns det ”brukare” i Ydre? Nej, det gör det inte. Det finns människor, det finns ydrebor. Ydrebor är vi alla vare sig vi kommer från Österbymo eller Österrike, från Mora eller Mogadishu, från Kalix eller Kabul. Vi är alla ydrebor. Vi är alla människor
    En del bland oss arbetar med människor. Vi måste ge dem mer tid att leva ut det mänskliga.

Bengt Malm, ordf.
    20 februari 2014