• 2014-03-05 I Ydre ser man stjärnorna

Ja inte där det finns stark gatubelysning men nästan överallt annars. Det finns mycket mer man ser. Här i Ydre ser vi glittrande vatten, blånande höjder, spirande vårknoppar, mognande skördar och flammande höstfärger.
    Stolt hävdar ydreborna att Ydre är ett alternativ, ja rent av ett bättre alternativ. Här är det bra för barn att växa upp. Det är bra för att de får leva i Ydre. Det är också bra för att de får gå i Ydres skolor. Ydres skolresultat har hört till de bästa i landet.
    Den skolberedning som just tillsatts i Ydre har en del praktiska problem att ta itu med. Därför har det redan varit ett möte i Hestra och ett stormöte kommer att hållas i Ydreskolans matsal torsdagen den 13 mars kl. 18-20. Då blir det möjligt att diskutera olika frågor vid fyra stationer som man kan gå mellan.

Som nämnts handlar flera av de aktuella frågorna om den yttre ramen kring lärandet. Men när skolan diskuteras i Sverige just nu är det annat som ses som ännu viktigare. Undersökningar visar att alltför många svenska barn inte kan för att de inte förstår. Detta är ett nationellt problem. Hur skall vi få fler kunniga lärare som känner hänförelse inför barnen och ämnena? I Ydre har vi alltså haft det ganska bra. Men hur skall vi kunna ha en bra skola också i framtiden? Det är frågor som också måste lyftas fram. Även obekväma frågor måste kunna ställas och det måste finnas någon att ställa dem till.

Vi måste kunna säga att i Ydre kan barnen för att de förstår.

Bengt Malm 5 mars 2014
    Ledamot i skolberedningen