• 2014-04-15 Allt vad ydrebor företar sig

Det är inte litet. Det finns en väldig mängd företag och en stor företagarförening. Att underlätta detta näringslivs utveckling hör till kommunens viktigaste uppgifter. Företagen tillverkar sådant som säljs på annat håll. Men de betjänar också livet i kommunen. Där finns hantverkare av olika slag, lantbrukare som ger oss en del av våra livsmedel, butiker som levererar viktiga varor, serveringar, turistanläggningar osv. Det finns många exempel. Kommunens företagsregister är enormt.
    Somliga kallar dessa företagare ”privata aktörer”. Nu senast är det Anna-Lena Svensson, ordförande för Ydre Socialdemokrater, som i ortstidningarna och på sitt partis hemsida använder denna beteckning. Hon inleder valrörelsen genom att redan i rubriken ställa frågan ”Ska Ydres skattepengar gå till vinstdrivande företag?”
    Vem kommunen än köper varor eller tjänster från måste det vara från ett företag som går med vinst. Om t.ex. den som äger Ydresalen är på fallrepet har kommunfullmäktige ingenstans att sammanträda. ”Privata aktörer” som inte har ”vinstdrivande företag” försvinner snart. Den förskräckliga ”vinsten” är ju det som dessa många företagare och deras anställda har att leva av.
    Det finns vad jag vet inget organiserat vänsterparti i Ydre. Varför då ta en av detta icke existerande partis ogenomtänkta paroller? Har inte Ydre Socialdemokrater något eget att komma med? Ydrebor av alla slag brukar kunna bättre!

Bengt Malm, ordf.
    15 april 2014