• 2014-04-29 ”Du kan inte ha rätt mot staten”

”Den enskilde kan inte ha rätt mot staten.” Du läste rätt. Det handlar inte om att  rätt mot staten (vilket lär vara svårt). Nej, det är inte möjligt att ens i princip ha rätt mot staten. Den som menade detta var en socialdemokratisk justitieminister under det förra århundradet. Han sade det i en radiointervju som jag råkade höra. Det låter som om staten skulle vara Gud. Är det sant? Är staten Gud?
    Förr såg man det inte så. Statschefen kunde vara hur mäktig som helst, men han hade bara ett uppdrag från Gud (Vi Gustaf Adolf, med Guds nåde Sveriges, Götes och Vendes konung, göre veterligt…). Och i Nederländernas nationalsång från 1500-talet står det att om kungen är en ond härskare har folket rätt att med Guds hjälp ”fördriva tyranniet”.
    Men så småningom försvann tron på Gud från den politiska scenen och Staten blev ensam kvar. ”Framåt fosterlandets barn” hette det i Frankrike (Allons enfants de la Patrie). Men för en tysk var det i stället Tyskland som är över allt annat (Deutschland, Deutschlan über alles). Om den egna staten var Gud för de olika folken var konflikter och regelrätta krig ofrånkomliga.
    I morgon är det valborgsmässoafton. Som ung besökte jag flera gånger Uppsala på valborgsmässoafton. På kvällen kom tusen sinom tusen studenter till Slottet i vita mössor. Grånade akademiker med gulnade mössor strömmade också till för att för en stund återuppleva sin ungdom och lyssna till Allmänna Sången som sjöng vårsånger. En sång som senare strukits från repertoaren var ”Hör oss Svea”:

Hör oss, Svea, moder åt oss alla!
    Hör oss!
    Bjud oss kämpa för ditt väl och falla!
    Bjud oss!
    Aldrig, aldrig skola vi dig svika.
    Aldrig!

Rätt som det var började kören sjunga ”Vår Gud är oss en väldig borg”. Alla manliga studenter tog i vördnad av sig mössorna. Men det var bara några lösryckta rader ur psalmen. Gud försvann snabbt och mössorna åkte på igen medan kören sjung hur härligt det skulle vara att falla för Svea… Så tillbads Svea av tusenden, ja tiotusenden, nästan som ett gudomligt väsen.
    Hur mycket elände har inte följt av att man låtit staten vara Gud! För de kristdemokrater som grundade EU var staten inte Gud. Det har fått många konsekvenser. Om ingen av staterna är Gud kan de underordna sig vissa gemensamma myndigheter och intressen. Och medborgarna kan ha rätt mot sin egen stat och få rätt genom Europadomstolen. Om människorna är viktigare än staten blir demokrati nödvändig och beslut skall fattas av medborgarna själva eller så nära dem som möjligt.
    I Belgien fanns en gång en förståndshandikappad flicka på ett statligt hem där hon utsattes för ett övergrepp av en statligt anställd vårdare. Fadern begärde skadestånd åt sin dotter. Men det var enligt landets lagar den drabbade som själv skulle kräva skadestånd. Och eftersom hon var alltför förståndshandikappad för att kunna göra detta skulle hon inte ha någon ersättning. Detta var fel enligt Europadomstolen. Belgien måste dels betala skadestånd, dels ändra lagarna. Sverige har på domstolens order fått avskaffa långa häktningstider.
    Vad kan en sådan domstol döma efter för regler? Det viktigaste hjälpmedlet är samvetet. Om Gud har gett människan ett samvete är det vår viktigaste vägledning i frågor om rätt och fel. För kristdemokraterna är samvetsfrågor viktiga.
    EU kom till för fredens och människornas skull. Det finns inte för mycket utan för litet kristdemokrati i EU. Därför är valet den 25 maj viktigt.

Bengt Malm, ordf.
    29 april 2014