• 2014-05-13 Tranorna känner inga gränser

I går flög en trana över oss. Den ståtliga fågeln flög på låg höjd över centrala Österbymo. Den var på väg norrut. Ett bra tag har tranor varit här i Ydre liksom andra flyttfåglar. De erkänner inga gränser. Vilka gränser mellan människor erkänner vi? Och vilka erkänner vi inte?
    I går kväll var det utbildning för Ydres valförrättare. Det var en lugn och trygg samling som såg en lång film om hur det skall gå till i vallokalerna. De flesta har varit med förut och kände igen reglerna. Man måste vara mycket noga för att valet skall vara pålitligt.
    De valförrättare jag talade med hade ingen hög tanke om ”folkomröstningen” som hölls i förrgår i delar av östra Ukraina. Någon nämnde att om de få vallokalerna verkligen tagit emot så många röster som det sades så hade man tagit emot en röst i sekunden. Grannlandets ledare har ledare har sagt att han respekterar ”folkets vilja”. Kan han inte räkna? Stackars grannland!
    Så kommer det inte att gå till i europavalet. Det kommer att vara i god ordning vi röstar för människonas skull.
    I dag den 13 maj har Ydre Kristdemokrater en EU-dag. En av våra kandidater, Lars Eklund, kommer att besöka en industri (Camfil) och Ydreskolan (klasserna 8A och 8B var för sig). Och i kväll kl. 18.30 är det valmöte på Vuxenskolan.
    Snart är det den 25 maj. Då kan vi rösta för att allt skall gå rätt till i våra länder, för att människorna skall kunna vara sig själva och säga sin mening, för att de skall kunna leva i trygghet och i fred med varandra. EU och dess medlemsstater skall vara till för människorna.
    Under tiden flyger tranorna norrut. De erkänner inga gränser. Men vi gläds över dem. Vi välkomnar dem. Deras barn skall få växa upp i vår frihet.

Bengt Malm, ordf.
    13 maj 2014