• 2014-05-26 Tack alla duktiga kd:are!

Ydre håller stilen! Valdeltagandet i EU-valet i går den 25 maj 2014 var högre i Ydre (56,3%) än på de flesta håll i Sverige. Några storstadskommuner hade högre valdeltagande, likaså två kommuner (Höganäs och Essunga) som samtidigt hade en lokal folkomröstning som fick många att gå till vallokalerna.

Glädjande var det naturligtvis också att det gick så bra för Kristdemokraterna i vår kommun. Vi ökade med 1% till 14,9% och hör därmed till de riktigt bra kommunerna för vårt parti. I vårt län var det bara i Ödeshög som Kristdemokraterna lyckades bättre. Där har man ett kristdemokratiskt kommunalråd.
    I vår avdelning här i Ydre har vi inte haft några stora resurser varken i fråga om pengar eller betydelsefulla personer. Men vi har haft tre utomordentliga resurser av annat slag:
    1) Våra medlemmar! Tack allesammans!
    2) Vår inriktning på det mänskliga i alla sammanhang.
    3) Våra utmärkta kandidater som det varit roligt att arbeta för.

En liten persomlig sak: I mitt eget valdistrikt (Sund-Svinhult-Norra Vi) blev Kristdemokraterna tvåa!

Redan i kväll sammanträder styrelsen för att planera nästa valrörelse. Ja, den har ju egentligen redan pågått en tid. Har vi någon fiende? Jo, vår främsta motståndare är Sverigedemokraterna. Vi som vill stå för det mänskliga måste konstatera att vi visserligen blev större men det var ändå var nionde röstande som tog deras valsedel. Det är en utmaning.

Vi vill ju att Ydre skall vara just Ydre, ett välskött och mänskligt Ydre!

Bengt Malm, ordf.
    26 maj 2014, dagen efter EU-valet