• 2014-06-21 Blåser kallt, kallt nordan över sjö

Vilken midsommardag! Kalla arktiska vindar och regn. Det är också sommarsolståndet, årets längsta dag. Men det känns nästan som höstdagjämningen…
    Men det finns också kalla vindar av annat slag. Häromdagen sökte jag på nätet efter bilder på en viss naturskön plats. Det var inte svårt att hitta massor av bilder med hjälp av platsens namn. Jag valde att titta på en av dem. Den visades sig finnas på en hemsida som beskrev en utflykt. Men så underligt klädda människorna var! Det såg nästan militäriskt ut, men det var ändå inte riktiga uniformer. Men så såg jag vad det var för sällskap, nämligen Nordiska Motståndsrörelsen. Jag stängde snabbt sidan. Det var som ett kallt luftdrag hade svept igenom lägenheten.
    Blåser kallt, kallt nordan över sjö (folkvisa)
    Gång på gång har vi på senare tid påmints om existensen av extrema grupper. Hur kan man motverka dem? Bland annat behöver vi ha öppenhet och delaktighet i samhällslivet. Utan öppenhet kan vi inte få den mänsklighet som vi behöver. Vi behöver den alltid och särskilt nu när omänskliga tankar brer ut sig.
    Det blåser kallt, men sommarblomningen närmar sig sin kulmen. Vi ser fram mot värme igen, värme från solen och värme från människor.
    Det är midsommardagen. År ut och år in har kyrkorna deklarerat: ”Hela jorden är full av hans härlighet.” Nu syns det särskilt mycket – trots alla dåliga nyheter.
    Och trots att det blåser kallt, kallt nordan över sjö är det sommar och sommarlov!

Bengt Malm, ordf.
    21 juni 2014