• 2014-07-04 Låt Ydre blomma!

Högsommarblomningen är som vackrast både i naturen och i alla planteringar. Medan naturen sköter sig själv måste våra planteringar vårdas.
    Om Ydre skall blomma måste man se till att det blir möjligt. EU inser det och därför finns det ett EU-projekt som kallas Leader och som är till för att främja landsbygd. Leader Sommenbygd hade häromdagen ett program för utrikesfödda. Man inbjöd till arrangemang som skall underlätta för oss från främmande land att komma in i den svenska miljön (jag utgjorde hälften av åhörarna).
    En stor majoritet av våra nya landsmän bor i städer. Kanske uppfattades landsbygden därhemma som efterbliven. Men så är det inte i Sverige. I vårt språk använder vi samma ord ”landet” både för nationen och landsbygden. Det är som om landsbygden är det riktiga Sverige. Vår landsbygd är inte efterbliven. Det händer mycket där, det tas många initiativ, det finns mängder av aktiviteter och ett rikt näringsliv.

Landet, vårt land, är inte efterblivet. (Foto: Barbro Malm)

Det visades en film från Valdemarsvik där invandrare på sina egna språk (textat till svenska) berättade att det varit ganska lätt att komma in i det svenska samhället just för att de kommit till en mindre ort. Jag tycker nog själv att det är en fördel som främling att komma just till landet eller åtminstone till ett litet samhälle.
    Sedan en tid tillbaka finns en arbetsgrupp med tjänstemän och beslutsfattande politiker som ägnar sig åt invandrarfrågor här i Ydre. Den är inte så välkänd (jag fick höra om den i samband med det här mötet). Så hemlighetsfull behöver inte kommunen vara. Snarare behöver vi öppenhet. Vi behöver ett öppnare Ydre!

Må Ydre blomma! I alla avseenden. För människornas skull.

Bengt Malm, ordf.
    4 juli 2014