• 2014-09-09 Rösta för människornas Ydre!

Ydrebor!

Vi har bara en jord. Det finns bara en mänsklighet. På vår enda jord finns Ydre och vi som bor här är en del av mänskligheten. Vi är alla ydrebor, för vi alla människor.

Från de yngsta till de äldsta behöver vi så mycket. Därför skall Ydre vara välskött, välkomnande och värt att uppleva. Det skall kännas bra att komma till Ydre vare sig det är tillfälligt eller för att man vill bo här. Det skall vara bra att växa upp här, ja Ydre bör vara bäst att växa upp i.
    Ydre skall vara bra att leva i från början till slut. Därför skall Ydre vara fyllt av värme och respekt för människors värdighet och deras önskningar.
    Det skall vara bra att arbeta i Ydre både för egna företagare och anställda. Den största arbetsgivaren är kommunen och den måste sköta sitt ansvar väl.
    Att få till en balanserad ekonomi är inte lätt men det måste ske. Därför är det viktigt att vi tänker efter vad som är den mänskliga sidan av varje ärende vare sig det gäller förskola, skola, sjukvård, näringsliv, kommunikationer, turism, äldreomsorg eller allt annat som hör till infrastrukturen.
    Det Ydre vi har ärvt måste vi förvalta väl. Men vår övertygelse är att det är människorna som är viktigast. Kommunen har antagit ett måldokument som vi stöder. Det finns en hel rad konkreta resultat som vi vill uppnå. Men vi kristdemokrater tror att om det skall fungera måste man först se på människorna, vilka de är, hur de har det och vad de själva önskar.
    Man säger ibland att samhället skall ge människorna det som de har rätt att kräva. Men vem bestämmer då vad människor har rätt att kräva? Det ydrebor och alla människor i själva verket har rätt till är rätten att själva tänka och önska.
    Därför ydrebor! Säg er mening! Tala och skriv för det mänskliga! Rösta för ett ännu bätte Ydre att leva i! Rösta för människornas Ydre!

Bengt Malm, ordf.
    9 september 2014