• 2014-09-15 Ydre – en lugn oas

Dagen efter valet är läget i Sverige alldeles förvirrat. Men inte i Ydre. Här där valdeltagandet varit mycket högt är allt nästan precis som förut.
    Om det hade varit samma antal ledamöter i kommunfullmäktige som förut så hade sammansättningen nästan varit oförändrad. Valmyndighetens dator berättar att den enda ändringen hade varit att socialdemokraterna hade förlorat ett mandat till sverigedemokraterna.
    Men i våras minskades antalet ledamöter i kommunfullmäktige från 31 till 21. Så det blev färre mandat över lag för partierna även om proportionerna mellan dem är som förut. Alliansen behåller en knapp majoritet. Men kristdemokraterna mister det ena av sina två mandat. Det känns förargligt men var nästan väntat. Och det berodde som sagt helt och hållet på minskningen av kommunfullmäktige.
    Det mest uppseendeväckande är sverigedemokraternas ökning fast den inte alls är så stor som i resten av landet. Men just här i Österbymo (där f.ö. kristdemokraterna är som starkast, lika starka som i Asby) är sverigedemokraterna anmärkningsvärt svaga. Här är vi ju vana vid invandrarna. Vi störs inte av att de ensamkommande flyktingbarnen spelar fotboll på sin lediga tid. Tänk att det finns de som tar illa upp!
    Det finns ett liv efter valet och det har redan satt i gång. Nästa vecka träffas skolberedningen för att komma fram till någon idé för skolan i Hestra. Och en annan arbetsgrupp skall fundera ut vad vi skall göra med Ydre Wärdshus. Vi skall vara klara om två veckor för då skall det gamla kommunfullmäktige ta ställning…

Bärkraftigt?

Vi behöver inte resa längre än till Tranås för att möta samma kaos i politiken som i riket. Varför har det blivit så här? – Då är det väl att vi bor i Ydre. Låt oss vara rädda om vår stil! För människornas skull.
    Tack alltså alla ni som arbetat i den här valrörelsen! Tack ni som gett oss ert förtroende! Vi lovar att göra vårt bästa.

Bengt Malm, ordf.
    15 september 2014