• 2014-09-24 Ångervecka?

Ångervecka i politiken, finns det? Jag menar inte att väljarna skulle ångra sig utan att de politiska partierna kanske ångrar ett och annat i sina valkampanjer.
    En del menar att t.ex. kristdemokraterna borde ångra att de så starkt tog avstånd från sverigedemokraterna. Inte kan så många väljare vara rasister?
    Är det inte viktigt vad sverigedemokraternas väljare tänkte?. Jo, det är det. Men framöver betyder det mer vad de valda tänker.
    Här i Ydre inleddes den stora valdebatten med att sverigedemokraten förklarade att han inte vet så mycket om kommunpolitik. Men han vet allt som är värt att veta om invandrare. Det är alldeles säkert. Han bor bara tvåhundra meter från de ensamkommande flyktingbarnen. Då och då har han sett dem komma gående på gatan. Då och då har han sett dem sparka fotboll. Och han har upprörts i sitt innersta. ”Gör de något nyttigt?” undrade han.
    Vår sverigedemokrat måtte vara den ende i hela Ydre som inte vet att alla friska barn i Sverige går i skola. Han måtte vara den ende som inte vet att det bara är på fritiden de kan spela fotboll. Men vad tänkte de på som röstade för okunnigheten?

Hur mycket skall sverigedemokraterna få rasera för oss?

Så där är det också på andra håll. Färgelanda i Dalsland är den kommun där sverigedemokraterna ökade mest. Det lär inte finnas några särskilt stora problem i kommunen. Och det tycks inte ha varit några nämnvärda problem med invandrarna.
    Jo, för resten, en invånare i Färgelanda sade att ”de” kastade skräp. Jaså, de gör det. Vilka är det då som skräpar ner längs våra vägar och i naturen? Vilka är det som håller på med det årtionde efter årtionde trots alla kampanjer för att hålla Sverige rent? Hur kommer det sig att detta nedskräpande aldrig tar slut?
    Svaret kom häromdagen i radioprogrammet ”Tankar för dagen”. Hänfört berättade en psykoterapeut vad som ger en sann och stark lyckokänsla. Den infinner sig när man med dånande bilhögtalare gasar fram på vägarna och då och då kastar ut en tom burk genom sidorutan.
    Så nu vet vi det. Nu vet vi vilka som blir lyckliga av att kunna skräpa ner. Det är inte invandrarna. Det är vi.

Bengt Malm, ordf.
    24 september 2014