• 2014-10-07 Rättvisemärkt

Hur delar man rättvist? Det är en fråga för både barnkammaren och politiken. Efter valet skall uppdrag i Ydre kommun fördelas med ledning av valresultatet. Och nu skall det göras rättvist.
    Först skulle de sju platserna i kommunstyrelsen fördelas rättvist på sex partier. Nåja, kristdemokraterna och sverigedemokraterna hade inte fått tillräckligt många röster för att kunna ta plats. Men att dela ut sju platser på fyra partier var inte så enkelt heller. Hur skall man göra för att det skall se rimligt ut?
    Men det finns väl regler? Jo, det gör det. Fast i det här fallet var de inte till så stor hjälp. Bland annat skulle det bli lottning om den sista platsen mellan tre av de fyra partierna. Men eftersom vi alla är ydrebor gick det att komma överens. De tre största partierna fick två platser var och miljöpartiet en. Så den 20 oktober får vi en garanterat rättvisemärkt kommunstyrelse.
    Men rättvisa i politiken handlar också om annat – mycket annat. Hur skall knappa resurser användas rättvist? Alla vill ju att det skall ske men det kan nog ibland råda olika meningar om vad det innebär och hur det skall gå till. De partier som inte är med i kommunstyrelsen får ändå en insynsplats med yttranderätt. Dessutom finns ju kommunfullmäktiges sammanträden. Det kommer att bli spännande.
    Hur kristdemokraterna tänker har vi presenterat i valrörelsen. Vi måste ordna så rättvist som möjligt för barn och gamla, ja för alla i Ydre.

Vi måste vara rättvisa mot dig.

Bengt Malm, ordf.
    7 oktober 2014