• 2014-10-14 Har vi råd med idéer?

Förskollärarna hade fått en idé. Bort med plasten från måltiderna. Låt barnen äta på riktigt porslin. Men tänk om det går sönder? Då får det väl göra det.
    Vad hände? Barnen var mycket rädda om porslinet. Lärarna fick en annan idé. Man kunde inreda ett rum med gamla möbler. Men tänk om barnen hoppar i den fina soffan? Det gjorde de inte! I stället hanterade de inredningen lugnt och varsamt när de var där.

Barnvänligt

Det här fick Ydres skolberedning höra vid ett besök på Furulundsskolan i Mariannelund. Vi besöker flera skolor i grannkommunerna medan vi funderar på hur skolan i Hestra skall renoveras.
    Också barn kan komma med idéer för skolan. De äldre barnen i Ydreskolan i Österbymo vill ha mer gräs och mindre asfalt.

Tänk om skolgårdar kunde se ut mer som Ukreda hage!

I går besökte vi den lilla skolan i Rumskulla med 32 elever fördelade på sex årskurser. Det krävs mycket funderande för att det skall fungera. Men det går bra.
    Lärare måste alltså ha idéer, idéer för nästa dags lektioner, idéer för kommande prov och friluftsdagar, idéer för långsiktig planering, idéer för de olika eleverna. Men som en lärare i Rumskulla uttryckte det är det inte lätt få tid för pedagogiska tankar.

Arbetsrum för lärare i Rumskulla

Det är inte lätt för lärare att förklara att de faktiskt arbetar när de ”inte gör något”. Hur kan de förklara att de måste få idéer? De måste ha tid att läsa och få inspiration av andras erfarenheter. Att få egna idéer tar också tid, En gammal tumregel säger att i bästa fall är var tionde idé användbar. Det är alltså i bästa fall.
    Men tid är ju pengar. I alla fall kostar tid. Så har vi råd med idéer? Men hur skall våra skolor kunna fortsätta att vara bland de bästa i Sverige?

Har vi råd att vara utan idéer?

Bengt Malm, ordf.
    14 oktober 2014