• 2014-11-11 Den stora tystnaden

Tystnad kan vara välgörande. Men det är ändå inte alldeles tyst i naturen. Det finns sus från träden. Det finns porlande vatten. Och så har vi fåglarna. Och detta finns också om vi kommer långt från motorbuller och samhällenas liv och rörelse. Och där det finns barn hör man dem.
    Nu har vi haft vårt första riktiga kommunfullmäktigesammanträde efter valet (förra gången valde vi ordförande, två vice ordföranden och valberedning). Ärendena avverkades ganska snabbt. Men det som borde vara bekymmersamt är tystnaden från förslagsställarna.
    Vi hade fått höra ett förmaningstal från revisionen eftersom ekonomin är usel. Strax efter kom ett förslag att låna nära 2,7 millioner kronor för köp av ett markområde. Hur stort är det? Exakt var ligger det? Vad har man tänkt för användning? Finns det någon ekonomisk kalkyl? Är det här det bästa området för detta ändamål (en ny avfallsanläggning)? Vilka synpunkter har framförts från bl.a. skolan? Ingenting av detta fanns i de handlingar som kommunfullmäktiges ledamöter fått. Varför denna tystnad t.o.m. mot ydrebornas valda ombud?
    Linda Masman, som är kristdemokratisk ersättare i kommunfullmäktige, frågade under allmänhetens frågestund var man skall få pengarna från. Svaret blev som sagt att vi får låna.
    Är det meningen att kommunfullmäktige ofta skall fatta beslut efter så svag information? Är det meningen att ydreborna skall nöja sig med att kommunen styrs på det här sättet?

Men – naturligtvis – tala är silver men tiga är guld…

Medan vintern närmar sig håller en arbetsgrupp på med att utreda
    värdshusets möjligheter att fungera i framtiden.

Bengt Malm, ordf.
    11 november 2014

P.S. För att det inte skulle vara så tyst ställde jag frågor (att besvaras nästa gång) om hur Ydre har kunnat bli bedömt som Sveriges sämsta arbetsgivare på skolans område. Desutom motionerade jag om en översyn av färdtjänstreglerna så att det skall bli möjligt att utnyttja färdtjänst på vardagskvällar.