• 2014-12-12 Låt oss tända ett ljus!

Det mörknar mer för varje dag. Och vi blir allt mer beroende av elektriskt ljus. Eftersom det nästan är vinter behöver vi också mer värme i våra hus.
    Kan vi ha det så framöver? Härom dagen varnades vi för att det kan bli elbrist framöver. Vattenkraftverken ger oss inte tillräckligt även om det ibland är för mycket vatten i Bulsjöån. Vindkraftverken är också otillräckliga fastän stormen Alexander just drar in över landet. Kärnkraftverken då? Men om man börjar stänga ner dem? De skall ju stängas ner, inte för att de är dåliga eller farliga utan just för att de är kärnkraftverk.
    Somliga föreslår att det använda bränslet från kärnkraftverken skulle kunna användas i en ny typ av anläggningar. Men eftersom det i alla fall är någon slags kärnkraft så säger andra att det är otänkbart.
    Nej fram för förnybara bränslen! De är ju miljövänliga och miljövänligt framställda! Eller hur?
    Vågar vi ha adventsbelysning i fortsättningen? Tänk om strömmen kommer från ett kärnkraftverk…

Bengt Malm, ordf.
    12 december 2014

P.S. Den 15 december väljer kommunfullmäktige den nya kommunstyrelsen (med en insynsplats för kristdemokraterna) och en mängd andra funktionärer.