• 2014-12-18 Drömmen om en vit jul

”I’m dreaming of a white Christmas…” Men det var bara en dröm luciaföljet sjöng om. Det var i själva verket mörkare ute än någonsin under hösten. Det snöblask som kommit några dagar tidigare hade nästan helt töat bort. Det enda snövita i sikte var lucians och tärnornas klänningar.
    Precis som tidigare år kom lucian och hennes följeslagare från Ydreskolan och framträdde inför kommunens politiker och en del av de anställda (sådana som hade arbetat här i 25 år). De ackompnjerades av sina utmärkta ledare.
    Plötsligt ropade en i publiken: ”Hon svimmar!” Ja, en av tärnorna svajade faktiskt. Så vacklade hon mer och mer. De närmaste åhörarna rusade upp. Just som de skulle gripa tag i flickan föll hon rakt bakåt med ett brinnande ljus i handen.

Ukredavinter när det begav sig.

Kommunfullmäktiges sammanträde den 15 december tog ovanligt lång tid – hela 45 minuter. Men det var mycket som skulle hinnas med – upprop, val av justerare och godkännande av kallelsen. Vi fick veta att det är ett problem med annonseringen när det så sällan finns en ydresida i ortstidningen. Nu kan en annons om sammanträden vara undanskymd precis var som helst i tidningen.
    Nu var vi i alla fall där liksom många åhörare (de flesta inbjudna). Vi godkände den långa föredragningslistan och satte i gång. Det fanns en lång ekonomisk rapport. Vi antog komplement till budgeten för 2015 liksom en omfattande verksamhetsplan för nästa år (jag hade invändningar mot tanken att ta bort årskurs 4 från Hestraskolan).
    Vi beslöt låna 9 millioner för att åstadkomma ett nytt bostadsområde (”Dalbylandet”) nära Torpa kyrkby. Jag undrade om man tror att vi kan få igen pengarna och fick beskedet att man räknar med det.
    Så kom Hestraskolan upp på allvar. Jag föreslog precis som föräldrarna och lärarna i Hestra att årskurs 4 skall få vara kvar och att man skall utreda om årskurs 5 kan komma tillbaka. Jag protesterade mot att förslaget att ta bort årskurs 4 lades innan lärarna och föräldrarna fått framföra sina önskemål. Ännu mer protesterade jag mot att deras synpunkter inte omnämndes i den officiella rapporten. Jag hade rent av fått veta att det inte var vktigt vem som sade vad. Men om vi talar om samverkan med ydreborna måste vi notera deras åsikter. Varför skall de annars komma och tala med oss politiker? Men jag var ensam om den ståndpunkten.

Vinter i Österbymo (när den finns)

Varför var det så bråttom med skolbeslutet? En anledning kan vara att varje närvarande ledamot i kommunfullmäktige just fått utdelat ett exemplar av en forskningsrapport om Ydre från Linköpings universitet. Den heter ”En annan kommunal ekonomi – Om andra sätt att värdera lokala resurser och aktiviteter”. Professor Elin Wihlborg och docent Per Assmo kritiserar där mycket skarpt ydrepolitikernas bemötande av ortsborna när Rydsnäs och Asby miste sina skolor. Kommunen tjänade inte på det och ortsborna tappade förtroendet för sina politiker. Det är som om det var mycket viktigt att vi inte hann läsa detta innan det var dags att fatta beslut om skolan i Hestra…
    Vi förrättade också en enorm mängd val, framför allt till kommunstyrelsen. Där fick jag en insynsplats. Jag undrade om jag kan få en ersättare. Det blir en fråga för valberedningen.
    Kommunstyrelsens ordförande läste upp ett svar på mina frågor (”interpellation”) från förra mötet. Hur kan det komma sig att vi enligt Lärarförbundet är Sveriges sämsta arbetsgivare på skolans område? Man tycks nu vara beredd att lyssna mer på dem som arbetar i skolan.
    Var det inte starkt att hinna med allt detta och mer därtill på 45 minuter? Inte alla åhörare tyckte det. Några ansåg att det var nonchalant att jaga igenom ärendena på det sättet…

Bengt Malm, ordf.
    18 december 2014

P.S. Allt gick väl med tärnan som svimmade. Hon var tillbaka på sin plats när luciaföljet avtackades för sin förnämliga insats.