• 2014-12-28 En försenad julklapp

Det är vad svenska folket fått – det blir inget extraval den 22 mars 2015. Det är de sex partierna i regeringen och i Alliansen som kommit överens.
    Det sägs att Göran Hägglund var den borgerliga ledare som först kontaktades av regeringen. Ibland är det bra att ha kristdemokraterna!
    Det kommer att bli mycket lugnare också lokalt när partierna inte behöver ägna sig att bekämpa varandra i ännu en valrörelse. Det finns nog av lokala frågor att ta sig an. Också här i Ydre har Kristdemokraterna strävat efter en samförståndslösning. Visserligen fick vi inte plats i samlingsregeringen i Ydre men även i opposition kan vi arbeta konstruktivt.

Vinter i Ukreda

Ett problem är hur ydreborna skall få information om vad som försiggår i kommunen. Det kommer att bli svårare när ortstidningen inte längre har någon lokalredaktion. Ofta finns det ingen ydresida i tidningen. Annonser om det som händer här har inte längre någon särskild plats där man kan hitta dem.
    Denna hemsidas redaktör (Barbro Malm) har lagt ett medborgarförslag om att kommunen skall ge ut ett informationsblad med kommunala upplysningar. Kommunstyrelsen skall ta upp frågan den 12 januari.
    Men också formerna för insyn i den kommunala förvaltningen behöver diskuteras. Utan insyn blir det svårt att genomföra reformer som kan behöva göras. Vi är numera tyvärr långt från talesättet att alla genast vet vad som sägs i kommunhuset.
    Så visst behöver vi mer ljus! Och mer värme!

Bengt Malm, ordf.
    28 december 2014