• 2015-01-17 ”Vi skall inte lägga oss ner och dö!”

Orden fälldes när Ydres företagare skulle få höra om planerna för Värdshuset. Sedan verksamheten gick i konkurs förra året köpte kommunen tillbaka byggnaden och en arbetsgrupp har sedan dess funderat på möjligheten att få igång ett fungerande värdhus igen.
    De tre konsulter som engagerats menade att en del renoveringar behövs men de skulle inte bli så dyra. Det stora problemet är om verksamheten kan komma att bära sig. Det kommer att ta tid men det bör visst vara möjligt ansåg konsulterna. Men då måste det finnas en resursstark ledning. Därför föreslogs det att företagare bildar ett bolag som hyr fastigheten för att driva hotell- och restaurangverksamhet.

Ydre Hilton?

Anledningen till att företagarna inbjöds var inte bara att de kan antas ha de resurser som behövs. De har också ett intresse av att det finns ett hotell med restaurang där deras gäster kan vara. Dessutom är det bra för Ydre. Och det som är bra för Ydre är bra för företagen och omvänt.
    Men vilken nivå skall hotellet ligga på? Hilton Den Store lär ha sagt att man skall smickra gästernas fåfänga så att de känner sig betydelsefulla och världsvana. Det där verkade inte imponera så mycket på våra jordnära företagare. Det var inga som omedelbart och entusiastiskt anslöt sig till idéerna. Men de har fram till den 6 februari på sig att visa intresse. Kanske kan början till ett bolag åstadkommas den 12 februari. Man drömmer om renoveringar som kan gå undan så att Ydre Värdshus kan öppna igen i början av maj. Alla lyssnare trodde dock inte att det kan gå så fort.
    Men det finns också annat att tänka på. Hur går det med de serveringar som redan finns? Och hur blir det med planerna på ett kulturhus? Kunde inte pengarna som lagts ner på planeringen av detta bygge i stället använts till att rusta upp värdshuset?
    Vi visades runt i byggnaden. Köket är i gott skick men rummen behöver rustas upp en del. Det föreslogs att det skall skapas en förnämlig svit med eget spabad, egen balkong och utsikt över Torget och det enorma nya kulturhuset som enligt ryktet skall uppföras i närheten sedan delar av centrum rivits…

Vad är det egentligen våra gäster vill ha?

Bengt Malm, ordf.
    17 januari 2015