• 2015-01-23 Vem vill vara dagmamma i Ydre?

Det har inträffat en stor olycka i Ydre. Det finns barn här, små barn. Och de är alldeles för många. Våra fem förskoleavdelningar i Österbymo är överfulla. Situationen är ohållbar.
    Ännu för några år sedan fanns det dagmammor i Ydre. Men de sades upp för de behövdes inte och det var ”för dyrt” att anlita dem. Nu skulle de behövas! Men skulle de vilja komma igen? Eller finns det andra som skulle vilja gå in och rädda Ydre?

Förskola i Eksjö kommun

Det är väl känt att det finns familjer som av olika skäl skulle föredra dagmammor framför förskolor. Det skulle därför göra Ydre mer attraktivt om det funnes alternativ i barnomsorgen.
    Men kruxet är det bryska avskedandet av dagmammorna härom året. Hur skall vi få bukt med den misstro mot kommunen som då uppstod? Vilken canossavandring behöver vi genomföra? Något måste vi ta oss till för att lösa barnomsorgsproblemet. Visst finns det tankar om att bygga ännu en förskoleavdelning, men det nuvarande förskoleområdet är redan fullt.

Förskola i Vimmerby kommun.

Hur bra förskolor än är kan det behövas alternativ i barnomsorgen.

Bengt Malm, ordf.
    23 januari 2015

P.S. Kanske vi i kommunledningen måste be på våra bara knän (i snön) eller göra som kejsar Henrik IV av Det heliga romerska riket av tyska nationen som 1077 bad påven om ursäkt genom att i tre dagar i slutet av januari stå gråtande och barfota utanför påvens tillfälliga residens i borgen Canossa.