• 2015-02-07 Har vi råd att ge våra barn mjölk?

Har vi råd med fler barn? Det sägs vara en fråga som somliga föräldrar säger sig. Dvs om vi får fler barn i vår familj eller vårt samhälle vad har vi då råd att ge dem? Eller snarare: Vad är vi beredda att betala för det våra barn och andra människor behöver?
    Hur är det t.ex. med mjölken. Nyligen ordnades mjölkens dag i riksdagen. Mjölkbönder kom från hela landet. De kan berätta om att de får så litet betalt för sin verksamhet att det knappt är någon idé att fortsätta. Med andra ord är det kris.
    Den som ordnade denna presentation var vår riksdagsman Magnus Oscarsson (kd) från Ödeshög. Han berättade om det när han besökte Ydre Kristdemokraters årsmöte den 6 februari.

Magnus Oscarsson besökte Brostorp i Augusti. Camilla Ydrestrand berättade om mejeriet.

I stället för mjölkko.

Det behövs mer för att hålla landsbygden levande. Magnus Oscarsson har skrivit en riksdagsmotion om att vi bör få en bättre väg till Tranås. Svunnen är den tid då våra vägar var till för att hålla främlingar borta. De dåliga vägarna är inte högt skattade fornminnen.
    Men för att återgå till barnen så behöver de mer än mjölk. I Österbymo finns det nu så många små barn att en ny förskoleavdelning behövs och helst också dagmammor. Planer finns att bygga om Villa Vallmon. Kanske man då äntligen också kan få en ordentlig central lekplats. Det är ett gammalt önskemål från oss (presenterat av Barbro Malm).

Österbymos nuvarande centrala lekplats

Men för våra egna bekymmer får vi inte glömma andras lidanden. Magnus Oscarsson påminde om katastroferna för minoriteter i Irak och Syrien. Där behövs också insatser.

Bengt Malm, ordf.
    7 februari 2015

P.S. Valen vid årsmötet medförde inga stora förändringar. Däremot talade vi naturligtvis om det kommande extra rikstinget med val av ny partiordförande och ny partistyrelse.