• 2015-03-09 Räkna med barnen eller Vi skola nästan alla dö

Det heter ju så: ”Vi skola nästan alla dö”. Fast riktigt så uttryckte jag mig inte utan jag sade: ”En gång skall vi ju alla dö.” Tog jag miste eller var det inte en skugga som flög över några kollegers ansikten?

Vi är dyrast i början och slutet av trappan. Och vi blir bara dyrare.

Det var socialchefen som höll på att berätta om sitt ansvarsområde för ledamöterna av kommunstyrelsen. Själv var jag där eftersom jag har en insynsplats. Och nu hade vi fått höra om ett allvarligt hot. Det blir alltfler riktigt gamla medborgare i Ydre. Om några årtionden kommer var tionde invånare i Ydre att vara minst 80 år. Någon gladde sig åt att människorna blir allt friskare.
    Nu undrade jag varför det skulle vara ett hot mot kommunens ekonomi om vi blir äldre. Om vi behöver vård senare livet kommer vi då också att behöva mer vård? Socialchefen nickade till svar.
    Det där problemet ligger ju långt i framtiden. Bekymret nu är att vi inte ens nu har råd att ha en riktigt bra äldrevård. Besparingarna har slagit hårt mot de gamla.
    För en gångs skull har kommunens ekonomi gått ihop. Vi har fått större bidrag från staten (det kallas skatteutjämning). Men vi har som sagt sparat för mycket för att det skall vara bra för de gamla. Inte heller för barnen har det varit lyckat.
    Barnen har blivit fler. Vi behöver en ny förskoleavdelning och Ydreskolan behöver byggas ut. Allvarligare är att de barn som behöver extra stöd i skolan inte alltid kan få det. Vi har inte råd att ge det stödet. Och för första gången på mycket länge blir resultaten dåliga. En fjärdedel av eleverna i årskurs 9 riskerar att inte bli godkända och få behörighet att börja på gymnasium. Jag såg de båda klasserna för ett år sedan (under valrörelsen) och det känns sorgligt att höra att så många av de trevliga ungdomarna inte kommer att klara sig.
    Men det finns något som är ännu allvarligare. Antalet anmälningar om barn som far illa har ökat dramatiskt. Vi fick veta att det pågick nästan 20 utredningar. Om insatser krävs kan det bli mycket dyrt för kommunen. Men vi måste räkna med barnen!

Att räkna med.

Bengt Malm, ordf.