• 2015-03-27 Världen skall fira freden

Om drygt en månad är det 70 år sedan andra världskriget slutade i Europa. Men det har inte varit fred hela tiden sedan dess. Vi har haft krisen i Ungern, krisen i Tjeckoslovakien, kalla kriget och flera riktigt otäcka krig på Balkan. I flera av dem var Sovjeunionen inblandad. Dess efterträdare Ryssland är iblandad i krig just nu.
    Det nyaste europeiska landet Kosovo meddelar att man för säkerhets skull vill gå med både i NATO och EU. För säkerhets skull? Man hänvisar till bristen på fred i det förgångna och det närvarande.
    Och mitt i allt detta vill Ryssland fira freden med en stor parad den 9 maj. Finland tänker inte delta i festen. Hur Sverige kommer att göra vet vi inte än.

Har vi egentligen fred i världen?

Hur skall vi freda oss? Och går det att göra något åt de ännu värre krigen utanför Europa? Det är frågor som blir mer och mer påträngande.
    Samtidigt försöker vi på det lokala planet göra upp en budget för nästa år. Kommunstyrelsen har sammanträtt i tre dagar, lyssnat till de olika kommunala förvaltningarna och diskuterat.
    Då visar sig ett grundläggande problem. Vad är det egentligen ”politikerna” bestämmer? Officiellt säger dessa politiker bara att en viss förvaltning, t.ex. skolan, får så och så mycket pengar. Om det uppstår en brist i verksamheten någonstans sägs det att det inte är politikernas fel. Men hur många utanför politikernas led tror att det är så? Nog har politkerna ansvar för alla konsekvenserna särskilt om det har kommit varningar.
    Alternativet är att politikerna går in i detaljerna och säger att en viss verksamhet skall bedrivas på ett visst sätt. Det är inte helt bra. Men allra sämst är det om vi skulle skylla på de ansvariga tjänstemännen.
    Skall vi ha en kommunledning som enligt de gällande direktiven inte får kritiseras och som frånsäger sig ansvaret för alla tråkiga konsekvenser av sina beslut?
    Och hur är det nationellt? Vem har ansvar för vår säkerhetspolitik i det nuvarande ”fredliga” läget?

Bengt Malm, ordf.
    27 mars 2015