• 2015-04-01 Leve det fria Ydre!

Hur många av oss har inte fått frågan: ”Vad är Ydre?” – Ibland svarar jag att Ydre är en av de ursprungliga delstaterna i det som blev förbundsstaten Sverige. Ydre var ju det minsta av de ”små landen” i medeltidens Sverige.
    I dag är Ydre en av de minsta av de 290 kommunerna i Sverige. Just i dag har politiker och tjänstemän varit på Solviken och fått utbildning i kommunalt självstyre. En kommun har stor frihet gentemot staten. Men det finns villkor. Vi måste ta vårt ansvar annars kan staten gå in och bestämma över oss.
    Det är svårt för de små kommunerna att klara ekonomin och samtidigt uppnå de mål som riksdagen uppställt. Ett råd vi fick var att samverka mer med andra kommuner. Det gör vi redan i flera avseenden. Men vi måste uppenbarligen se om vårt hus mer. Fast det handlar inte bara om pengar. Var finns de kunniga personer som behövs t.ex. i skolan? Det råder ju brist i hela landet på sådana experter.

Må våra fäders bygd förbli fri!

Det är som fria vi har möjlighet att locka med det unika i vår natur och kultur!

Bengt Malm, ordf.
    1 april 2015