• 2015-04-21 Leve familjen!

Tänk att det har funnits romantiker som drömt om den gamla ”goda” urtiden när det inte fanns något samhälle, några myndigheter eller skatter. Man talade om ”den ädle vilden”. Det låter ju underbart. Men, som Bibeln påpekar, fanns det ingen som kunde ställa Kain till svars för att han slagit ihjäl sin bror. Så de flesta människor föredrar att leva i ordnade samhällen där brott kan beivras och helst förebyggas.
    Men Bibeln talar också om en annan ytterlighet. På dess sista sidor står det om en framtida stat så stark att den måste betecknas som demonisk. Ingen kan egentligen göra någonting alls utan intyg om regimtrohet. Mellan dessa oacceptabla yttterligheter är det vi lever.
    Kristdemokraterna värdesätter samhället. Men de beslut som måste tas bör fattas nära dem som besluten angår. Och här är vi inte överens med den nya regeringen. Det gäller särskilt familjernas villkor. Vi menar att familjernas ställning snarare bör stärkas.
    Om du råkar vara i Uppsala den 1 maj kan du gå på Kristdemokraternas manifestation Familjen först.
    Också här i Ydre finns det en hel del att göra för familjerna!

Bengt Malm, ordf.
    21 april 2015