• 2015-05-12 Såg Andrew Peterson Niagara?

Två systrar växte upp i Helgesfall. Båda fick ett barnbarn som hette Anders. Den ene for till USA och tog sig namnet Andrew Peterson. Det var när den stora emigrationen just startade. Andrew kom att bli förebild för huvudpersonen Karl Oskar i Vilhelm Mobergs utvandrarepos.
    Andrew slog sig ner i det nya landet och gjorde sig hemmastadd där. Hans syssling Anders Löf blev soldat i Småland för att försvara det gamla landet (han blev f.ö. morfar till min mormor). En enormt stor del av ydreborna utvandrade men ännu fler stannade kvar.
    Fortfarande sker en utvandring från vår bygd men i regel inte så långt. Just nu minskar inte Ydres befolkning. Vi har en invandring från resten av Sverige och från andra länder och världsdelar.
    Då och då får vi besök av ättlingar till dem som för flera generationer sedan korsade Atlanten. Det finns ett intresse både här och i USA för den stora utvandringen. I sommar kommer en amerikavecka att anordnas. Det är ett evenemang som vi hoppas mycket på. För det är ju många som har släktingar där borta.
    Liksom Andrew Peterson och hans kamrater fann sig till rätta i sitt nya hemland och hjälpte till att bygga upp det kan vi hoppas att våra egna immigranter skall finna sig till rätta här och hjälpa till att bygga upp Ydre och Sverige. Men då måste vi å vår sida välkomna dem.

Vad är Niagara mot Bulsjöån?

Bengt Malm, ordf.
    12 maj 2015