• 2015-05-28 Ydre – den verkliga glesbygden

Nu vet vi att det är sant. Höga myndigheter har bestämt sig. Om de får som de vill blir Ydre och de andra kommunerna i Sommenbygden utan glesbygdsstöd från EU de närmaste åren (det s.k. Leader-projektet). Stödet är avsett för förbättring av livet i glesbygderna. Men då måste det ju finnas människor där som kan använda pengarna. Och det gör det inte i Ydre. I alla fall är vi för få.

Det är bara några få områden i Sverige som är för mycket glesbygd. Ett annat är Öland. Vad har Sommenbygden och Öland gemensamt? Jo, de har stora obeboeliga områden. Därför blir den totala folktätheten så låg.

Öland har sina alvar. Sommenbygden har Sommen och otaliga andra stora och små sjöar. Värst drabbat är Ydre. Det är ingen tvekan om att vi i Ydre ligger särskilt illa till. Fast, skulle det verkligen vara en nackdel med så stora ytor där ingen kan bo?

Stora Alvaret på Öland ingår i ett världsarv och borde ses som en oskattbar tillgång. Sommen och dess stränder är inte ett världsarv. Men den är ändå av riksintresse. Och ett riksintresse måste skötas ordentligt. Dvs det måste finnas människor här som kan sköta denna naturklenod. Det måste finnas tillräckligt många människor här och de måste ha tillräckliga resurser.

Nu måste vi så gott vi kan ta hand om vår natur både för vår egen skull och för våra gästers. Vi måste göra den känd och tillgänglig. Vi måste välkomna fler att slå sig ner här. Våra fäders bygd har plats för många fler varifrån de än kommer!

Bengt Malm, ordf.
    28 maj 2015