• 2015-07-02 Syns Ydre?

Hur ofta har inte vi ydrebor fått frågan: ”Ydre – vad är det?” Somliga tänker på Idre när vi berättar att vi kommer från Ydre. Det är som när man i utlandet förväxlar Sverige med Schweiz.
    Det har precis kommit två exempel på storstadstänkande som kan beröra Ydre. Regringen har tillsatt ännu en utredning vars syfte är att skapa större regioner. Det påstås att invånarna i en sådan region kommer att känna sig ännu mer hemma än i dagens län och uppleva ännu mer medbestämmande. Medborgarnas inflytande kan man väl öka ändå!

Det gäller att kunna se Ydre

Redan i vår nuvarande region kommer Ydre och andra mindre bygder på undantag. Det är som om de inte syns från Fjärde Storstadsregionen. De tidigare försöken att skapa storregioner strandade på att det från centrum blir svårt att verkligen se vad som händer på de avlägsna orterna. Det är ett praktiskt problem. Tjänstemän hinner inte resa ut till glesbygden på ett halvdagsbesök, göra inspektioner, svara på frågor och komma med råd. Blir regionerna stora räcker det inte ens med en hel arbetsdag för att bekanta sig med lokala förhållanden.
    Men visst uppmärksammas glesbygsroblemen ibland. Men det är så dags när affärer, bensinstationer, bankkontor, skolor och kommunikationer redan försvunnit.
    Hur vårdar man det som finns kvar av möjligheten att leva i Ydre och andra glesbygder? En följd av landsbygdens utarmning är ju att allt fler ser sig tvungna att flytta till storstäderna.
    Och just i dag meddelar Riksrevisionen att det är storstäderna man bör satsa på. Dit bör invandrana flytta. För där finns arbetena. Men det finns inte tillräckligt med bostäder. Det saknas mycket av det som behövs i ett fungerande samhälle. Alltså bör man enligt Riksrevisionen satsa ännu mer på storstäderna.
    Tänk om man satsade en del av de pengar som går åt till storstädernas utbyggnad till att få resten av Sverige att fortsätta att fungera! Men så tänker tydligen inte storstadsmänniskor. Och det är bland dem som de viktigaste beslutsfattarna finns.

Bengt Malm, ordf.
    2 juli 2015