• 2015-07-31 Hur kan man bara lämna Ydre?

Den frågan var det flera som ställde sig när det under amerikaveckans sista dag var en samling i Sjöarp. Utanför Andrew Petersons gård står en minnessten med utsikt ner mot sjön.

Ja, hur kunde Andrew Peterson lämna en sådan miljö? Vi fick höra att i många fall var det överbefolkningen och fattigdomen som skapade en dröm om Amerika (fast de allra fattigaste hade inte råd med en resa över Atlanten.) Men det kunde också hända att man kände sig ofri i Sverige. T.ex. blev en nära vän till Andrew landsförvist för att han var baptist. Andrew blev också baptist och tillsammans byggde de upp en baptistförsamling i det nya landet vilket inte hade varit så lätt i Sverige.

Drömde utvandrarna om att återvända till Sverige? Förvånansvärt många gjorde det och reste tillbaka. Men de flesta blev som Andrew Peterson kvar och etablerade sig där borta.
    Men i dag skall ingen behöva drömma sig bort från Ydre. Det är ett mål för oss i kommunen. Ydre skall vara något som man drömmer om att få komma till!
    Ännu är det sommarlov. Men snart börjar skolorna. De måste också i fortsättningen vara något vi kan vara stolta över. Det måste bli en glädje att få vara där – både för elever och lärare. På samma sätt måste det få vara i andra sidor av samhällslivet.

Ydre skall vara en miljö att drömma om.

Bengt Malm, ordf.
    31 juli 2015