• 2015-08-06 Grön gubbe eller Ett kusligt 70-årsminne

Vi tycker nog att Ydre kommun är liten. Men den är enorm jämfört med en del kommuner i landskapet Åland där den minsta har cirka 100 invånare.
    Hur kommer det sig att det är så ålderdomligt på Åland? Det har med storpolitik att göra. Efter att i hundratals år ha tillhört Sverige kom Åland liksom resten av Finland till Ryssland genom ett krig 1808-09. När det gamla ryska riket föll samman 1917 förklarade sig Finland självständigt. Men 96% av ålänningarna ville till Sverige. Tvisten mellan Sverige och Finland följdes med stort intresse av flera andra länder.
    Nationernas förbund bestämde att Åland skulle tillhöra Finland men ha stor inre själstyrelse. Det är därför ålänningarna kan organisera sina kommuner på det här viset.
    Men det bestämdes också att Åland skall vara neutralt. Där skall inte finnas trupper eller militära anläggningar. Hur skall öarna då kunna försvaras? På 1930-talet förklarade Sovjetunionen en gång att den gärna ställde upp med försvarsanläggningar…
    Enligt den finländska regeringen och många politiker på Åland finns det numera ett hot mot landskapet. Tänk om ”gröna gubbar” från ett okänt land dyker upp där och tar över! Andra menar att inte heller Gotland har något särskilt bra försvar mot de gröna gubbarna. Och just i dag när Polen har fått en ny president börjar han med att i sitt lands parlament tala om den allt osäkrare situationen i östra Europa. Även i Sverige talas det om att vi behöver ett starkare försvar.
    Det pågår flera väpnade konflikter i världen. Men en sådan här dag – 70 år efter atombomben i Hiroshima – påminns vi om ett helt annat hot mot mänskligheten. Hittills har just hotet om världsundergång hindrat kärnvapenmakterna från att använda sina domedagsvapen. Hur länge håller terrorbalansen?

Behöver vi här i Ydre bry oss om världsfreden?

Bengt Malm, ordf.
    6 augusti 2015