• 2015-08-12 Hör ropen skalla: Värnplikt för alla!

Är det sant? Hör vi talkörer? Ser vi banderoller och plakat med detta budskap? Kappast. Men regeringen vill låta utreda frågan. Som läget nu är i östra Europa skulle man vilja ha tillbaka värnplikten och då helst en som är könsneutral. Alla skall visserligen inte kallas in. Alla skall mönstra och sedan skall ett urval göras.
    Finns det skäl för kvinnlig värnplikt? Man kan hävda att det handlar om rättvisa. Dessutom är det obestridligen så att många kvinnor redan visat sin kompetens i det militära livet. Visserligen kan inte alla kvinnor bli kustjägare, men det kan inte alla män heller.

Vilka skall försvara oss om kriget kommer?

Det kommer säkert att framföras en hel del principiella synpunkter för och emot när det gäller kvinnlig värnplikt. Jag vill här ta upp några praktiska problem som man bör beakta.
    Först gäller det andan i försvarsmakten. I den bästa av världar blir kvinnor aldrig nedvärderade eller trakasserade av män. Men försvaret är inte den bästa av världar. Det vet de flesta av oss som haft den oskattbara förmånen att få göra värnplikt. F.n. slutar tyvärr en del kvinnor sin militära karriär i förtid på grund av den atmosfär de lever i. Och då gäller det kvinnor som valt yrket frivilligt. Det bekymrar försvarets ledning. Kanske kan man förbättra situationen så att alla kvinnor kommer att längta efter inryckningens dag.
    Men alla kvinnor kommer inte att bli glada över en inkallelseorder. Om man inför värnplikt får man också problemet med vapenvägrare. Det kunde man inte hantera helt bra förr i tiden. Nu tillkommer en ny svårighet. Hur många kvinnliga generaler och amiraler vi än får kommer en del kvinnor envist att hävda att det inte är kvinnors sak att strida och döda. Kanske kan man också lösa det problemet på ett tillfredsställande sätt.
    Förr i tiden kunde det gå ett bra tag mellan mönstringen och inryckningen. Under tiden hann en del män gifta sig och bilda familj. De kallades in i alla fall. Det är inte lika enkelt med kvinnor. Det går inte att förbjuda dem att bli gravida. Somliga av dem kommer att bli gravida före eller under värnpliktsutbildningen. Kanske kan man hantera också detta avbräck i planeringen.
    Problem är ju till för att lösas. Man räknar alltså med att värnplikten skall ge oss ett stort antal välutbildade och kompetenta unga män och kvinnor. Givetvis kommer många viktiga uppdrag att ges till kvinnor. Det låter lovande. Men det är nu de verkliga problemen börjar.
    Poängen med värnplikten är att man med nästan inget varsel skall kunna ställa upp stridsberedda förband. För det fordras att soldaterna kan rycka in och att alla vet precis vad de skall göra. Men i ett krisläge kommer en del av dessa nyckelpersoner att vara gravida eller barnlediga. Det sänker förbandens stridsduglighet. Förhoppningsvis tänker man på detta i utredningen. För det är ont om könsneutrala graviditeter.

Bengt Malm, ordf.
    12 augusti 2015