• 2015-08-17 Vår beredskap är god (?)

Sveriges trästäder är till stor del borta. De har i de flesta fall brunnit upp. Nästan alla de återstående har rivits. På några ställen (som i Örebro och Linköping) har man ångrat sig och byggt upp kvarter med gamla hus som flyttats. Som gårdagenbs stora brand i Eksjö visar är det inte helt problemfritt. Trästaden där var bevarad i gammalt skick och har nu fått en mycket stor lucka.

Vackert men brandfarligt (Wadköping i Örebro).

Numera får man inte bygga som i Eksjö trästad. Själv har jag varit med om en mycket större brand utomlands. Gränderna var smala. Det fanns inga vattenledningar utan vatten måste bäras hinkvis. Ett bra brandförsvar är naturligtvis nödvändigt.
    Men olyckor av olika slag bör framför allt förebyggas. Barn bör lära sig simma. Det är bra om det finns hjärtstartare på många ställen osv. Det behövs regler för byggnader, vägar, sjöfart, flyg och mycket annat.

Också vackert men brandfarligt (Smögen).

Och så behövs det personer som har jour i olika sammanhang. Ydre kommer att ansluta sig till Höglandets socialjour. För det behövs jour inom socialtjänsten. Det gör det också inom sjukvården. Folk som blir sjuka måste få hjälp snabbt. Efter vad jag hört behöver det bli bättre i Ydre i det fallet.
    För även om vi tycker att vår beredskap är god måste vi se efter om den kan bli bättre.

Bengt Malm, ordf.
    17 augusti 2015

Vi måste ha beredskap (skärgårdsön Åstol i Bohuslän)