• 2015-10-06 Värdshus förbi?

På den gamla goda tiden kunde man bo här.

Tänk om jätten Bule skulle komma tillbaka på besök? Var skulle han kunna bo (bortsett från att han inte skulle få plats i ett vanligt rum)?

Vandrarhemmet är nog för kallt på vintern.

Det här är ett verkligt problem. I går blev jag uppringd av en som vill besöka Ydre och som tänkte bo på Ydre Värdshus. Jag var tvungen att tala om att det har stängts.

Värdshuset var vårt hotell året om.

Efter att den senaste verksamheten gått i konkurs har kommunen arbetat på att få i gång en hotellverksamhet i Österbymo igen. Konsulter har rådfrågats (jag har själv suttit med i kommunens arbetsgrupp). Varför menade experterna att det är svårt att driva hotell här?

Visst är Ydre fantastiskt – men det är inte i Österbymo man upplever det (Asby prästgård).

Svaret var enkelt. Ett hotell i Ydre som skulle dra besökare skulle inte ligga här. Värdshusets omgivningar är inte det som turister i första hand vill se. Man kan få stora natur-och kulturupplevelser i Ydre. Det vet vi alla. Men det är inte i vår centralort!

Visst kan det hända spännande saker vid Värdshuset, men inte så ofta (bild från 2010).

Ändå har det gjorts lovvärda försök att få igång Värdshuset. Men något realistiskt förslag har ännu inte gått att få fram. Kommunstyrelsen har tvingats konstatera att det just nu inte finns förutsättningar att återskapa en fungerande hotell- och restaurangverksamhet.

Detta är också Österbymo. Kanske Värdshuset skulle ha legat här i stället?

Så vad skall vi ha denna vackra byggnad till? Det finns ett akut behov av större och bättre lokaler för mottagandet av ensamkommande flyktingbarn. Därför har kommunstyrelsen beslutat att Värdshuset skall användas för dem fram till den 31/12 2017.

Tyvärr ser det inte ut så här kring Värdshuset…

Kritik mot beslutet har redan framförts till kommunstyrelsen. Tyvärr har åtminstone en av kritikerna tidigare varit med i ett invandrarkritiskt sammanhang. De ensamma barnen betecknades i en skrivelse till kommunstyrelsen närmast som en samhällsfara. Vi som bor nära dessa ungdomar vet att detta påstående inte är sant.

… och inte har man en sådan här utsikt heller.

Varför skall vi ta emot flyktingar? Det finns två skäl. För det första är vi tvungna till det. För det andra vill vi ta emot dem. För de är ju människor.

Bengt Malm, ordf.
    6 oktober 2015