• 2015-10-22 Kan barn tänka?

    Visst kan de det, och visst gör de det. Men kan de förstå? ”De är ju bara barn.”


    I Hestra skola vill man att barnen skall förstå.

    Hermods Korrespondensinstitut hade en gång en rektor som en tid haft det besvärligt i skolan. Han har berättat hur jobbigt det var med den tyska grammatiken där vissa prepositioner ibland betedde sig på ett sätt och ibland på ett annat. Men en dag upptäckte han att det fanns ett system. Användningen av dessa ord var meningsfull och logisk. Nu gick det lättare att studera. I ämne efter ämne fann han att det fanns mening och sammanhang. Han kunde förstå, för det fanns alltid något att förstå. Och så småningom blev han alltså rektor för Hermods.
    Om det finns något att förstå kan barn förstå det. Det är något som i alla tider skrämt enväldiga makthavare och diktatorer. Så var det t.ex. för cirka 90 år sedan i det unga Sovjetunionen. Ledningen var livrädd för att folk skulle tänka och börja fundera över vem som bar ansvaret för det obeskrivliga kaos som rådde och den terror som fanns.
    En av regimens hängivna anhängare var läraren och psykologen Vygotskij. Han sade inte att man skulle hindra skobarnen från att tänka. Han predikade i stället att barn helt enkelt inte kan förstå. Så det är ingen idé att försöka få dem att förstå.
    För somliga lärare i Sverige är Vygotskij den store Gurun (med stort G). Nästan det sorgligaste jag varit med om i Ydre är att upptäcka att hans läror vunnit insteg också i Ydre. Så här sade några lärare för en tid sedan: ”När du talar om att förstå menar du då att de skall rabbla? Du läste rätt. För de här lärarna tycks ordet ”förstå” helt enkelt inte ingå i deras ordförråd. För således talade Zarathustra, förlåt Vygotskij.
    Barn förstår mycket. Det vet ju alla som har med barn att göra. Åtminstone borde alla veta det. Vi politiker som skall arbeta med skolans utveckling kan och får egentligen inte lägga oss i hur lärarna arbetar. Ändå är det som om jag skulle vilja skrika högt till somliga lärare: ”Ser ni inte att barn tänker och alltid förstår mer än man tror?”

    Leve ydrebarnen!

    Bengt Malm, ordf.
    22 oktober 2015